Det byggdes bara lite drygt 2 000 Rover 3500S i USA-version. Med mängder av skillnader som hungrigt huvscoop, luftkonditionering, elhissar, servostyrning och isvarnare skiljer sig de så kallade NADA-bilarna på nästan orimligt många punkter från Europa-bilarna. Det gör dem förstås extra intressanta. I Klassiker 4/2018 följer vi med och köper ett exemplar i Holland och kör med vissa problem hem till Sverige.
Den amerikanska bilmarknaden har alltid utgjort en stor lockelse på utländska biltillverkare. Visst, det finns importrestriktioner, avgas- och säkerhetskrav och en massa annat som försvårar men det finns också miljontals potentiella kunder. Får man bara en liten ynka procent av marknaden betyder det lots of dollars.
Brittiska Rover gjorde flera försök att lansera sig. Ett av de mer seriösa var att skapa en specialversion av 3500 V8 med en rad unika attribut. Dessa visade sig imponera föga på jänkarna men som i efterhand blivit mycket eftersökta i England.
Rover 3500S hade förutom vitrandade däck och de obligatoriska extrareflexerna bland annat scoop på huven, elhissar, isvarnaren Icelert, intervalltorkare och servostyrning.
Dessutom kombinerade man modellens ursprungliga front med grill i aluminium med den uppdaterade interiören från ”New Look” som när den kom på andra marknader hade svart plastgrill. USA-kunden fick alltså den snygga fronten men slapp den termometerliknande hastighetsmätaren som de första bilarna hade.
Trots satsningen med en speciell NADA-modell (North American Dollar Area) lyckades man inte med projektet och när avgas- och säkerhetsreglerna skärptes ytterligare gav man upp – för den gången. Totalt byggdes 2 043 exemplar.
I Klassiker 4/2018 följer vi med och hämtar ett av få exemplar som letat sig tillbaka till Europa. Det blir en spännande resa!
Brittiska Rover gjorde flera försök att lansera sig. Ett av de mer seriösa var att skapa en specialversion av 3500 V8 med en rad unika attribut. Dessa visade sig imponera föga på jänkarna men som i efterhand blivit mycket eftersökta i England.
Rover 3500S hade förutom vitrandade däck och de obligatoriska extrareflexerna bland annat scoop på huven, elhissar, isvarnaren Icelert, intervalltorkare och servostyrning.
Dessutom kombinerade man modellens ursprungliga front med grill i aluminium med den uppdaterade interiören från ”New Look” som när den kom på andra marknader hade svart plastgrill. USA-kunden fick alltså den snygga fronten men slapp den termometerliknande hastighetsmätaren som de första bilarna hade.
Trots satsningen med en speciell NADA-modell (North American Dollar Area) lyckades man inte med projektet och när avgas- och säkerhetsreglerna skärptes ytterligare gav man upp – för den gången. Totalt byggdes 2 043 exemplar.
I Klassiker 4/2018 följer vi med och hämtar ett av få exemplar som letat sig tillbaka till Europa. Det blir en spännande resa!
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.