Första modellen av Husqvarna Cornette hette 3912 och ärvde den slidmatade motorn från Roulette. 1960 släpptes 4022 och med den kom utanpåliggande tändspole, den så kallade flygtändningen, och förgasaren flyttades till cylindern som fortsättningsvis var av traditionellt gjutjärn. Fabrikens obligatoriska provkörningar säkrade att ingen enda av mopederna gjorde över 29 km/h. Det var viktigt att inte reta det strängt vakande myndighetsorganet VoV – Väg och Vattenstyrelsen – vars uppgift var att minutiöst kontrollera varje ny mopedmodell.
Detta förhindrade inte att man i efterhand mixtrade med motorerna för att få dem att gå fortare. Det fanns flera finurliga gubbar på Husqvarnafabriken som inte kunde låta bli att höja kompressionen och gröpa ur överströmningskanaler. Ekot från topptrimmade mopeder rullade i höga vågor mellan husväggarna inne i centrala Huskvarna.
Rätt dimensionerade kanaler och avstämda avgassystem tillät hisnande toppvarv och farter som vanliga 15-åringar själva aldrig kunnat trimma upp. Råmaterial fanns obegränsat inom fabriksväggarna, kontrollen var obefintlig. 1961 var året för 1 hk och kickstart, fotpinnar och bromsljus. Sifferkombination var telefonnummerslånga 41221. Sist ut 42222 med årsmodellbeteckning 1962!
Text & foto Stefan Wulff
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.