Nästa artikel
Mercedes A-klass – dags att kliva ut från älgens skugga?
Reportage

Mercedes A-klass – dags att kliva ut från älgens skugga?

Publicerad 4 oktober 2021 (uppdaterad 4 oktober 2021)
I år är det 25 år sedan Mercedes "Baby-Benz" blev officiell och 24 år sedan den slog runt i ett världskänt undanmanöverprov. Kan vi se förbi fiaskot och börja uppskatta A-klass för dess revolutionerande konstruktion och paketering?
Formgivningen var lika normbrytande som konstruktionen, huvudansvarig var den unge engelsmannen Steve Mattin som kommit till Mercedes-Benz redan som 23-åring.
Uppmärksamheten vid lanseringen blev enorm. Trots att tillverkaren bakom A-klassen tillhörde världens mäktigaste företag sågs nykomlingen som en underdog, ett skoningslöst bevis på att det etablerade sättet att bygga bilar var helt fel.

Trots minimala yttermått skulle A-klass vara kapabel till minst lika mycket som betydligt större bilar på områden som komfort, säkerhet och utrymmen, lovade Mercedes-Benz.
Tack vare en konstruktion med dubbla golv blev karossen stark och dessutom kunde sådant som annars tog plats gömmas i sandwichkonstruktionen – som bensintank, batteri och delar av hjulupphängningarna.
Rymden i kupén är tack vare stora glasytor och smart paketering betydligt större än yttermåtten antyder.
Enkel instrumentering men inte utan påkostade detaljer som belysta visare och digital kilometerräknare.
Den nyutvecklade drivlinan var inte bara tvärställd utan även lutad 59 grader för att inte stjäla plats från de åkande. Dessutom kunde det främre överhänget hållas till ett minimum.
Bagageutrymmet är flexibelt, tas baksätena ur blir lastgolvet helt plant. Som tillval gick även att få urlyftbart passagerarsäte.
De första provkörningsrapporterna var överlag positiva men allt förändrades tre dagar efter den officiella säljstarten, på förmiddagen den 21 oktober 1997. Då slog en fullastad A160 runt i ett undanmanöverprov genomfört av Teknikens Värld på Bromma trafikövningsplats. Ingångsfarten i konbanan var 60 km/h på mätaren och plötsligt blev ”älgtest” ett begrepp på allas läppar.

Även Vi Bilägares Marianne Sterner hade tidigt upptäckt problem med A-klass väghållning – artikeln ovan är en av flera skrivna av henne.
Tyska Der Spiegel gjorde 1997 ett filmreportage om Mercedes-skandalen. Nästan 25 år senare är det ett intressant tidsdokument.
För den som idag ser på A-klass med nya glasögon finner att det är svårt att sluta titta på den. Man noterar ständigt nya detaljer som går på tvärs med det förväntade. Inte minst uppifrån är formen extremt udda!

Läs artikeln om en A140 som bara gått 1800 mil på 20 år i Klassiker 8/2021!

Läs om A-klass i Klassiker 8/2021

Magisk Volkswagenresa på Gotland och Fårö, en Mercedes A-klass som aldrig vält och en guide till Opel Rekord och Commodore som skapar svårt habegär. Dessutom en gratis Peugeot, Volvo 445 Ambulans, Kungliga Automobilklubben och en Chevrolet Corvette i Julles verkstad.

Ur innehållet #8.2021:

Ögonblicket Semester med Saab 93

Dags för rundsmörjning av familjens 93 på en tysk rastplats. Givetvis ligger fettsprutan längst in i bagageutrymmet.

Alfa Romeo Giulietta Sprint 1957
Med Giulietta blev Alfa Romeo en stor biltillverkare. Men ändå var varje exemplar hantverksmässigt byggt.

Museet Autoseum
Det är både stort och proffsigt skött. I Simrishamn finns bilmuseet som har något för alla. 

Broschyren Volvo L420 Snabbe
Volvo L420 fick V8:an som var tänkt att hamna i personbilen Philip, med den blev Snabbe distributionsbilen nummer ett.

Automobilia Rojalism på rull
Med en 113 år lång historia så finns det också många prylar förknippade med Kungliga Automobilklubben.

Sverigeresan VW Kombi 1977
Gotland är toppen och allra bäst är det nog alldeles före turistsäsongen. Med en folkabuss blir det alla rätt.

Bergmans bilar
Du vet minst en titel på en film av Ingmar Bergman. Men vet du vad han körde? Vi tar en titt i hans garage på Fårö.

Volvo PV445 ambulans 1959
PV445-chassit lånade sig till det som samhället behövde. Hans Blokzijl äger en ambulans byggd av Grip Kaross. 

AMC AMX 1980
Skärmbreddare, stripes och spoiler. Redan från fabrik hade AMX alla de heta stylingknepen som fanns 1980. 

Moped Tomos Sport
Baserad på Puch och vidareutvecklad i Jugoslavien. Tomos Sport hade en given rival från Österrike.

Klassikerguiden Rekord & Commodore
Opels snyggingar från 1970-talet är lätta att tycka om. Vill du ha en bussig familjesedan eller en tuff och snabb coupé?

Nytt projekt Peugeot 106
Gratis är gott brukar det heta. Men är det en Peugeot 106 man fått så är den också näpen. Välkommen Patient 106!

Våra Klassiker
Joakim säljer Volvo 1800 E, Fredrik köper och säljer Volvo 740. Claes bygger fåtölj och Frans flyttar Vespa.

Läsarnas Klassiker
Stefan kör Sunbeam Alpine, Mats har träffat Carina – Toyota Carina. Ulric har på rekordtid återfört en Hansa 1100 till livet.

Fixa själv Fördelare och vattenpump
Chevrolets LT1-motor kom med spännande tekniska lösningar som kan leda till intressanta problem. Julle fixar!

Guru Ystad Bilbesiktning
I Ystad finns undantaget till de stora besiktningskedjorna. YBB profilerar sig tydligt som entusiastens alternativ.

Mercedes-Benz A140 2001
Med A-klass ville Mercedes omdefiniera sig själva. Du kan inte ana vad som hände sen ...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.