I år är det 25 år sedan Mercedes "Baby-Benz" blev officiell och 24 år sedan den slog runt i ett världskänt undanmanöverprov. Kan vi se förbi fiaskot och börja uppskatta A-klass för dess revolutionerande konstruktion och paketering?
Formgivningen var lika normbrytande som konstruktionen, huvudansvarig var den unge engelsmannen Steve Mattin som kommit till Mercedes-Benz redan som 23-åring.
Uppmärksamheten vid lanseringen blev enorm. Trots att tillverkaren bakom A-klassen tillhörde världens mäktigaste företag sågs nykomlingen som en underdog, ett skoningslöst bevis på att det etablerade sättet att bygga bilar var helt fel.
Trots minimala yttermått skulle A-klass vara kapabel till minst lika mycket som betydligt större bilar på områden som komfort, säkerhet och utrymmen, lovade Mercedes-Benz.
Trots minimala yttermått skulle A-klass vara kapabel till minst lika mycket som betydligt större bilar på områden som komfort, säkerhet och utrymmen, lovade Mercedes-Benz.
Tack vare en konstruktion med dubbla golv blev karossen stark och dessutom kunde sådant som annars tog plats gömmas i sandwichkonstruktionen – som bensintank, batteri och delar av hjulupphängningarna.
Rymden i kupén är tack vare stora glasytor och smart paketering betydligt större än yttermåtten antyder.
Enkel instrumentering men inte utan påkostade detaljer som belysta visare och digital kilometerräknare.
Den nyutvecklade drivlinan var inte bara tvärställd utan även lutad 59 grader för att inte stjäla plats från de åkande. Dessutom kunde det främre överhänget hållas till ett minimum.
Bagageutrymmet är flexibelt, tas baksätena ur blir lastgolvet helt plant. Som tillval gick även att få urlyftbart passagerarsäte.
De första provkörningsrapporterna var överlag positiva men allt förändrades tre dagar efter den officiella säljstarten, på förmiddagen den 21 oktober 1997. Då slog en fullastad A160 runt i ett undanmanöverprov genomfört av Teknikens Värld på Bromma trafikövningsplats. Ingångsfarten i konbanan var 60 km/h på mätaren och plötsligt blev ”älgtest” ett begrepp på allas läppar.
Även Vi Bilägares Marianne Sterner hade tidigt upptäckt problem med A-klass väghållning – artikeln ovan är en av flera skrivna av henne.
Även Vi Bilägares Marianne Sterner hade tidigt upptäckt problem med A-klass väghållning – artikeln ovan är en av flera skrivna av henne.
Tyska Der Spiegel gjorde 1997 ett filmreportage om Mercedes-skandalen. Nästan 25 år senare är det ett intressant tidsdokument.
För den som idag ser på A-klass med nya glasögon finner att det är svårt att sluta titta på den. Man noterar ständigt nya detaljer som går på tvärs med det förväntade. Inte minst uppifrån är formen extremt udda!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.