Rakryggad, lågmäld, diskret passar den även i knallrött in i alla sammanhang. Kan du fatta att Stuttgarts mest klasslösa modell nu fyller 50 år!? I juli 1967 inleddes provproduktionen.
Ett öde industriområde. Det närmar sig midnatt och vinden blåser isande kallt från vattnet. En bil står på tomgång, avvaktande. Plötsligt skjuter den fart, en snabb förflyttning i mörkret efter en order i en walkie-talkie.
Något är i görningen – men vad? En agentutväxling, en tullfri cigarettleverans eller industrispionage?
Oavsett vilken typ av skumrask det gäller är en spikrak, nytvättad Mercedes-Benz 250 med alla navkapslar på plats den perfekta fasaden – en mer respektabel bil är svår att tänka sig.
Vi har fått låna en Mercedes som använts på tok för lite, mätarställningen 6 584 mil berättar om en massiv kapitalförstöring. Den 2,8 liter stora sexan på 130 hk och den fyrstegade automatlådan skulle med regelbunden service antagligen ha känts lika friska även om mätaren slagit runt ett eller två varv.
Det var i juli 1967 som de första provexemplaren började tillverkas i Stuttgart inför lanseringen i januari 1968. I grundlig anda tillverkades över 2 000 förseriebilar före premiären. Daimler Benz hade också tagit god tid på sig med utveckling av den nya modellen, startskottet gick redan alldeles i början av 1960-talet.
Missa inte historien om Kompakt och det makalösa exemplaret i Klassiker 6/2017!
Något är i görningen – men vad? En agentutväxling, en tullfri cigarettleverans eller industrispionage?
Oavsett vilken typ av skumrask det gäller är en spikrak, nytvättad Mercedes-Benz 250 med alla navkapslar på plats den perfekta fasaden – en mer respektabel bil är svår att tänka sig.
Vi har fått låna en Mercedes som använts på tok för lite, mätarställningen 6 584 mil berättar om en massiv kapitalförstöring. Den 2,8 liter stora sexan på 130 hk och den fyrstegade automatlådan skulle med regelbunden service antagligen ha känts lika friska även om mätaren slagit runt ett eller två varv.
Det var i juli 1967 som de första provexemplaren började tillverkas i Stuttgart inför lanseringen i januari 1968. I grundlig anda tillverkades över 2 000 förseriebilar före premiären. Daimler Benz hade också tagit god tid på sig med utveckling av den nya modellen, startskottet gick redan alldeles i början av 1960-talet.
Missa inte historien om Kompakt och det makalösa exemplaret i Klassiker 6/2017!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.