Nästa artikel
Mercedes Safari – ett svenskt initiativ!
Reportage

Mercedes Safari – ett svenskt initiativ!

Publicerad 5 oktober 2016 (uppdaterad 6 oktober 2016)
I Tyskland var man tveksamma till en Mercedes-kombi men den svenska importören Philipsons var övertygad om att det fanns en marknad för en rymlig, lasttålig och elegant herrgårdsvagn med stjärna i fronten. Genom IMA i Belgien såg Philipsons till att Safari blev verklighet.
I 1960-talets Europa utgjorde sedanmodellen normen, den som körde stationsvagn gjorde det oftast av tvång. En bil för hantverkaren, resemontören, radiohandlaren. Men attityderna höll sakta på att förändras och när Volvo lanserade Amazon herrgårdsvagn i februari 1962 ökade intresset för biltypen avsevärt på den svenska marknaden.

Detta noterade den framgångsrika Mercedes-importören Philipson Automobil AB. Konkurrensen från Volvo måste bemötas! I Stuttgart var intresset för en kombiversion svalt – på direkt förfrågan hänvisade man i bästa fall till karossmakare som Binz och Miesen men sådana byggen blev mycket dyra.
Den driftige och inflytelserike disponenten Gunnar V Philipson fick saker att hända ändå. Bilimperiet Philipsons hade nämligen förvärvat ägande i sammansättningsfabriken IMA i belgiska Maline och där kunde en kombi byggas.
 
Torsdagen den 3 december 1964 bjöds pressen in till premiärvisning på Palace Hotell på S:t Eriksgatan i Stockholm, granne med Philipsons huvudkontor. I centrum stod Mercedes-Benz 190D Safari. ”En för den svenska marknaden speciellt utvecklad herrgårdsvagnsversion av den välkända 190-modellen…” skrev Philipsons själva i sin kundtidning Biljournalen.

Konverteringen var i det närmaste exemplariskt utförd – i alla fall vad gäller maximal kombinytta. Taket var rakt utdraget hela vägen fram till den brett öppnande bakluckan. Luckan gick nästan hela vägen ner till stötfångaren och det tåliga lastgolvet i lackat trä med kraftiga skyddslister kunde lyftas upp, under fanns ett dolt fack för småprylar. Det var hela 112 centimeter mellan hjulhusen, ännu bredare bakom dem. Baksätets ryggstöd kunde fällas så att golvet blev helt plant och lastade man upp till taket rymdes 2,7 kubikmeter – lastförmågan angavs till 700 kg ”nyttolast”.

I Klassiker 8/2016 berättar vi hela historien om Mercedes Safari!

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.