Som Klassiker rapporterade i nr 9 är Europakommissionens lagförslag om ökad återvinning av fordon ute på remiss i varje medlemsland. Det nya lagförslaget syftar till att minska framställningen av helt nya råvaror men även till att minska beroendet från tillverkare utanför europeiska unionen. EU-kommissionen menar att för många fordon idag hamnar utanför återvinningssystemet – och ibland säljs utanför EU:s gränser i så dåligt skick att de borde betraktas som avfall. Något som är förbjudet.
Men med den föreslagna skärpningen riskerar många entusiastbilar att drabbas av utskrotning. Det finns i förslaget kriterier som är tänkta att avgöra när en bil slutar vara bil och istället blir avfall. Det kan vara att bilen har för stora skador eller att vissa delar i originalutförande inte går att uppbringa. Eller att reparationen kostar mer än bilens marknadsvärde.
Om en bil ”fälls” enligt kriterielistan upphör den i den föreslagna lagens mening att vara ett fordon och blir avfall – som du som bilägare är skyldig att lämna till återvinning. Underlåtelse ska vara straffbelagt. Vilket syfte du har med bilen; att spara den för en senare renovering eller att använda delarna för att rädda en annan bil har enligt lagförslaget ingen betydelse. Blir din bil klassad som avfall förlorar du enligt förslaget äganderätten till den.
Bilar äldre än 30 år ska enligt lagförslaget i vissa fall undantas från reglerna men det tänkta nålsögat är mycket mindre än i dagens regelverk och oklarheterna kring hur reglerna ska tolkas – och av vilken instans – är stora.
”Jag är väldigt bekymrad, förslaget innebär ett stort ingrepp i den enskildes rätt till sin egendom …” och det ”…är ett allvarligt hot mot hela fordonshobbyn…” sa Motorhistoriska Riksförbundets Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk, när Klassiker intervjuade honom tidigare i höst.
Nu vill MHRF ha fordonshobbyn i ryggen i kampen för rimliga regler och uppmanar till ett upprop mot ELV-förslaget (”End of life Vehicle”). MHRF har begärt möten med flera av riksdagens utskott, där beredningen av remissvaret till EU-kommissionen sker, för att diskutera lagförslagets konsekvenser. För att ha extra tyngd i argumenten och för att skapa opinon ber Motorhistoriska Riksförbundet om din hjälp.
– Vi har fått bra respons och mycket stöd för vårt upprop. Vår förhoppning är att de synpunkter som förs fram från fordonsägarna blir sakliga och rör det som hotar vårt rullande kulturarv, säger Kurt Sjöberg, MHRF:s ordförande.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.