Vi nås av nyheten att Porsche nu tillverkat en miljon 911 på 54 år. Men Panamericana blev det bara ett exemplar av. Porschen utan hjulhus.
Plötsligt tycktes bilen som så ofta förknippas med medelålderskriser själv ha hamnat i en sådan.
Från att sedan premiären 1963 hållit samma stil, bara försiktigt förändrad genom åren, framstod Porsche 911 plötsligt som nyskild med annorlunda klädstil och fixad frisyr. Dessutom hade den börjat med höghöjdsklättring på extremnivå.
Panamericana som avtäcktes på 1989 års Frankfurtsalong i september sades vara en hyllning till märkets skapare och 911:ans fader Ferry Porsche som fyllde 80 år samma månad. Men det handlade nog mest om att holländaren Harm Lagaay just hade tillträtt som ny chef på Style Porsche. Och att man inte hade något annat nytt att visa upp.
Lagaay hade arbetat på Porsche tidigare och bland annat formgivit 924 på 1970-talet. Efter några år på Ford och BMW – där han skapade roadstern Z1 – var han nu tillbaka.
Panamericana baserades på 911 Carrera 4 (964) och fronten gav en fingervisning om hur kommande 993-modellen skulle te sig. En liknande taklösning skulle dyka upp på 996 Targa men de öppna hjulhusen som sväljer i stort sett vilken hjulstorlek som helst har vi inte sett ännu.
Däck med Porsche-emblem i mönstret är en annan feature vi också skulle välkomna.
Panamericana blev aldrig mer än en konceptbil. Lagaay har efteråt sagt att han gärna skulle ha sett den i begränsad serieproduktion. Men det blev lågkonjunktur, Porsche 911 fick rätta in sig i ledet igen och aldrig riktigt leva ut sin medelålderskris. Lagaay arbetade hos Porsche fram till 2004 och ligger bakom både Boxster och 996.
Från att sedan premiären 1963 hållit samma stil, bara försiktigt förändrad genom åren, framstod Porsche 911 plötsligt som nyskild med annorlunda klädstil och fixad frisyr. Dessutom hade den börjat med höghöjdsklättring på extremnivå.
Panamericana som avtäcktes på 1989 års Frankfurtsalong i september sades vara en hyllning till märkets skapare och 911:ans fader Ferry Porsche som fyllde 80 år samma månad. Men det handlade nog mest om att holländaren Harm Lagaay just hade tillträtt som ny chef på Style Porsche. Och att man inte hade något annat nytt att visa upp.
Lagaay hade arbetat på Porsche tidigare och bland annat formgivit 924 på 1970-talet. Efter några år på Ford och BMW – där han skapade roadstern Z1 – var han nu tillbaka.
Panamericana baserades på 911 Carrera 4 (964) och fronten gav en fingervisning om hur kommande 993-modellen skulle te sig. En liknande taklösning skulle dyka upp på 996 Targa men de öppna hjulhusen som sväljer i stort sett vilken hjulstorlek som helst har vi inte sett ännu.
Däck med Porsche-emblem i mönstret är en annan feature vi också skulle välkomna.
Panamericana blev aldrig mer än en konceptbil. Lagaay har efteråt sagt att han gärna skulle ha sett den i begränsad serieproduktion. Men det blev lågkonjunktur, Porsche 911 fick rätta in sig i ledet igen och aldrig riktigt leva ut sin medelålderskris. Lagaay arbetade hos Porsche fram till 2004 och ligger bakom både Boxster och 996.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.