Nästa artikel
Minns du Saabs smussel med V4?
Arkivfavoriten!

Minns du Saabs smussel med V4?

Publicerad 18 april 2023
Självklart nu – men i mitten av sextiotalet var V4:an under huven Saabs viktigaste hemlighet.

Det var inget annat än topphemlig industrihistoria som utspelade sig mitt framför ögonen på ovetande italienare när Saab lät motorlegendaren Per Gillbrand testa 96:ans nya fyrtaktsmotor i södra Europa i mitten av sextiotalet. Tvåtakt var passé men tills vidare var man tvungen att hålla masken – för att inte helt döda försäljningen av bilarna med den gamla motortypen.

Saabs legendariske överingenjör Rolf Mellde hade på eget bevåg börjat att studera tänkbara fyrtaktare från andra tillverkare, redan i slutet av 1950-talet. Våren 1966 intensifierades projektet. Introduktionen var spikad till efter semestern, som 1967 års modell. Endast med några få veckor kvar till introduktionen visste inte ens produktionschefen på fabriken ett dyft om projektet. Under semesterveckorna kallades 40 extra pålitliga bilbyggare in för att komma ikapp med monteringen av bromsskivor som det hette. Det blev V4-byggnation!

V4 med fyrtakt var den stora nyheten men den som ville kunde hålla fast vid den blårykande traditionen.

När de allra först tillverkade bilarna (med en snabbt hopkommen V4-dekal på framskärmarna) hämtades på plats i Trollhättan av landets inbjudna återförsäljare, var det med en jublande stämning i magtrakten. Det hade blivit allt kämpigare att slipa på argumenten för en rykande, smattrande motor med bara tre cylindrar. Försäljningen hade dykt och här stod räddningen. Och äntligen var det slut på hemlighetsmakeriet.

Historien om hur Saab smög ned V4:or i 96:orna – med spännande uppgifter från Per Gillbrand själv – är en av favoritartiklarna om Saab 96 ur Klassikers digra arkiv. Läs den och många fler V4-artiklar i Klassikers samlarserie!

En hel tidning om Saab V4 – köp den i vår shop nu!

ÄLSKADE SAAB V4!
Motorbytet skedde i största hemlighet, inte ens på fabriksgolvet var planerna kända. Men det blev succé och Saab 95 och 96 kunde leva vidare och det karaktäristiska motor­ljudet hördes snart i varje gathörn. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om Saab V4!


Innehåll:

Motorbytet När V4:an smögs in
Tvåtaktaren skulle officiellt leva vidare i många år. Men bakom kulisserna smiddes andra planer. (SCM 2018)

Klassikerguiden Saab 96 V4
Bussigare entusiastbil är svårt att tänka sig. Köp en goding du också – men först efter att ha läst vår kompletta guide. (SCM 1/2022)

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge. (SCM 2/2021)

Ögonblicket Lantbrevbärarens 95
Tur att mycket fick plats i Saab 95 när lantbrevbärarens arbetsuppgifter utökades än en gång. (Klassiker 2/2021)

Saab Sport & Rally
Där heta kamaxlar och särpräglade solhattar sålde stort. (SCM 1/2019)

Äntligen utsläppt Saab 98!
Vi berättar historien om en missförstådd prototyp. Vi gillar dig jättemycket, underbara Saab 95 halvkombi. (SCM 1/2021)

Saab 95 i polisuniform
Tvådörrars kombi fick hundliv hos Polisen. (SCM 1/2022)

Resa Vi tog en brun V4 till Ryssland!
Karelen hälsar oss ganska välkomna. Och vi hittar äntligen de allra finaste anti-statremmarna. (SCM 1/2019)

Lååågmilaren! Saab 96 1980
Två vardagsresor till jobbet. Mer blev det inte för en av de sist byggda 96:orna. För all framtid känd som 15,9-milaren? (SCM 2018)

Erik Carlsson och Baja 1000
Hårdaste rallyt. Hårdaste föraren. Hårdaste Saaben. (SCM 1/2019)

Ammi – V4-samlaren!
Det började lite försiktigt. Idag står elva godingar hemma i garaget. Det är något speciellt med Saab 96 V4 tycker Ammi. (SCM 2/2020)

Fixa själv Balansaxel
Ett skramlande ljud – inga goda nyheter i en Saab V4. Julle kurerar. (Klassiker 9/2015)

Fixa själv Bromsar & spindelleder
Julle tar itu med felen som besiktningen inte hittade. (Klassiker 9/2013)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.