Det var inget annat än topphemlig industrihistoria som utspelade sig mitt framför ögonen på ovetande italienare när Saab lät motorlegendaren Per Gillbrand testa 96:ans nya fyrtaktsmotor i södra Europa i mitten av sextiotalet. Tvåtakt var passé men tills vidare var man tvungen att hålla masken – för att inte helt döda försäljningen av bilarna med den gamla motortypen.
Saabs legendariske överingenjör Rolf Mellde hade på eget bevåg börjat att studera tänkbara fyrtaktare från andra tillverkare, redan i slutet av 1950-talet. Våren 1966 intensifierades projektet. Introduktionen var spikad till efter semestern, som 1967 års modell. Endast med några få veckor kvar till introduktionen visste inte ens produktionschefen på fabriken ett dyft om projektet. Under semesterveckorna kallades 40 extra pålitliga bilbyggare in för att komma ikapp med monteringen av bromsskivor som det hette. Det blev V4-byggnation!
När de allra först tillverkade bilarna (med en snabbt hopkommen V4-dekal på framskärmarna) hämtades på plats i Trollhättan av landets inbjudna återförsäljare, var det med en jublande stämning i magtrakten. Det hade blivit allt kämpigare att slipa på argumenten för en rykande, smattrande motor med bara tre cylindrar. Försäljningen hade dykt och här stod räddningen. Och äntligen var det slut på hemlighetsmakeriet.
Historien om hur Saab smög ned V4:or i 96:orna – med spännande uppgifter från Per Gillbrand själv – är en av favoritartiklarna om Saab 96 ur Klassikers digra arkiv. Läs den och många fler V4-artiklar i Klassikers samlarserie!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.