

Ikeas grundare Ingvar Kamprad hade en 240 GL 1993 vid sin bostad i Schweiziska Lausanne. I en intervju 2010 berättade han att han kanske måste byta den om den behövde för stora reparationer, ”Annars går den som en klocka” sa han till studenttidningen Lundagård. Ingvar Kamprad hade kvar bilen till sin död 2018.

Det var inte bara bilar som ställdes ut. Närmast i bild syns turbomotorn B21ET.

Här är den! Det först serietillverkade exemplaret är en 244 GL.

En av de bilar som Volvomuseet lånat in till utställningen är den här extremt fina 242 GT:n från 1979.

Två polisbilar ställdes ut på utställningen och båda är faktiskt hundpatrullbilar. Det var dels en 240 från polismuseet men också den här norska polisbilen.

Det här är den näst sist tillverkade bilen, en USA-specificerad 240 Classic som togs direkt till Volvos samling.

Den allra sist tillverkade 240:n var den här. En 240 Super Polar som många bilarbetare passade på att signera undertill innan den rullade av bandet i maj 1993.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.