Nästa artikel
Mjukstart i Olofsfors
Motorträffen i Olofsfors

Mjukstart i Olofsfors

Publicerad 20 juni 2022
Ett ihållande regn på morgontimmarna glesade ut leden på Motorträffen i Olofsfors när det äntligen var dags för den första träffen sedan 2019. Men de som ändå kom hade desto trevligare. Totalt ställdes 250 bilar ut på träffen den 18 juni.

Motorträffen i Olofsfors i Nordmalings kommun hölls första gången 2013. Det som första året var en träff exklusivt för Saab växte redan året därpå till en allmän entusiastbilsträff. När träffen hölls 2019 ställdes omkring 600 bilar ut och ännu fler besökare var på plats vid det vackra bruksområdet.

När det nu var dags att köra igång igen så var det med en bättre organisation än tidigare. Det som från början var ett kompisgäng som höll i träffen har nu blivit en riktig förening, Olofsfors Motorfolk. Klassiker har varit på plats varje år sedan 2015.

Med åren så har Motorträffen i Olofsfors blivit ett evenemang som lockat besökare långt från Nordmalings kommun. Så många som rest långt var på plats lördagen 18 juni, men en del av de som inte hade så långt att åka avstod nog när det regnade ihällande på morgonen.

Totalt kunde 250 utställande bilar räknas in. Vädret blev gradvis bättre under dagen och många stannade kvar och kunde bland annat lyssna på Fredrik Nyblad från Klassiker som var konferencier och höll i bilpresentationer. När de sista priserna delats ut återstod bara en sak att konstatera – vi kör igen nästa år!

C-G Lillieroths Saab 900 Turbo cabriolet 1987 var en av tre bilar som blev utsedd till juryns val. Han köpte bilen ny 1987 och har sedan dess kört 8 200 mil.

Äldsta bilen på träffen fick mycket uppmärksamhet. Thomas Gray kom från Sollentuna med sin Buick 1909. Han vann också pris som Juryns val.

Magnus Rosander har precis blivit klar med bygget av sin BMW 1602 -72. Han var en av tre som fick pris som juryns val.

Filip Arvidsson vann Folkets val med sin Volvo 740 GLE 1988.

Klassiker 6.2022

Ur innehållet:

Ögonblicket Bilteve med ett uppdrag
Inga bredsladdar i motljus som i dagens bilprogram. För 50 år sedan skulle biltillverkarna ställas till svars i TV. 

Talbot Matra Rancho 1981
Uttrycksfull, trendig och extremt rymlig – Jens lyckades få tag i ett överlevarexemplar av första "stadsjeepen"!

Automobilia Vagnmärken
Det var inte bara viktigt att tillhöra en klubb, medlemskapet skulle manifesteras med ett snyggt emblem i grillen också. 

Saab 93 1959
Det finns inga gränser för omfattningen på insatserna när Projekt 93 ska få rätt hjulutrustning. 

Frukostklubben är igång!
Morgonpigga bilentusiaster samlas rekordmånga gånger på rekordmånga platser i år. Bildextra! 

Moped Achilles
I västtyska Willhelmshaven pressade man fram extremt snygga mopeder. Tyvärr var även ekonomin pressad.

Här har du mitt billiv!
Den här gången är det Robert Petersson som öppnar sitt foto­album och delar med sig av höjdarbilarna genom åren. 

Peugeot 106 1992
Efter en lång konvalescens kan vi äntligen friskförklara Patient 106. Vi firar med en resa till nästa projekt...  

Broschyren Mercedes-Benz T-serie
Äntligen en kombi på programmet – Mercedes reklam­makare vädrade morgonluft när S123-serien introducerades.  
 
Sverigeresan Ford Anglia mot Enköping
Sveriges närmaste stad – dit åker vi! Men kommer vi någonsin fram? Och spelar det egentligen någon roll?

Klassikerguiden Range Rover Classic
Fyrhjulsdrift, hög sittposition och assistans med det mesta. Range Rover blev bara lyxigare med åren. Vågar du? 

Våra Klassiker
Jon avdigitaliserar VW 1600, Fredrik avyttrar Ford Fiesta och familjen Legelius återköper lastglad Austin A70. 

Läsarnas Klassiker
Urban har förbättrat sin VW 1200 under 30 år, Mats har prutat till sig en Ford StreetKa och Hans hittade sin lyx-Volvo under ett träd. Skriv om din klassiker du också!

Fixa själv Mars II Electric
Historiens kanske minst allmängiltiga mektips men ändå lite intressant. Tycker vi. Vår elbil vaknar till liv!

Evenemangskalender
Träffsuget fortsätter att hålla i sig – här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

Fiat 500L 1970
Insmugglad tillsammans med ett parti kvalitetsskor kom den till Stockholm som en uppskattad 50-årspresent.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.