Nästa artikel
Isuzu med italienska drag
Modell

Isuzu med italienska drag

Publicerad 2024-02-26 07:10 (uppdaterad 2024-03-05 02:55)
Med modell 117 tog Isuzu klivet upp i japanska lyxligan - ett skikt som på den här tiden var mycket tunt.

Isuzu var relativt nyetablerat i Europa 1966. Volymmodellerna bestod av lilla Bellet och den större Bellel. Detta år visade upp man slank linjeskön sportcoupé på Genevemässan.

För att få till linjerna på den nya coupén hade man vänt sig till Ghia. Där satte man sitt stjärnskott Giorgetto Giugaro i arbete med att skapa en imagebil för det japanska märket. 

Det blev en relativt stor bil med japanska sextiotalsmått – 420 cm lång var den betydligt längre än konkurrenten Nissan Silvia – men samtidigt mycket lägre. 131 centimeter hög och 160 centimeter bred.

Två år efter premiären kom 117 ut på hemmamarknaden. Det var en exklusiv bil där skinnklädsel, styr- och bromsservo, radio och annat var standard.  Träpanelerna var gjorda av kamferträ importerat från Taiwan.

Det maskinella bestod av en 1,6 liters twincam-motor kopplad till en manuell låda och bakhjulsdrift. Från 1970 kom bränsleinsprutning och en lite enklare motor på 1,8 liter och en överliggande kamaxel.

De här bilarna byggdes till en början till stor del för hand och produktionen var därför rätt blygsam. De första fyra åren lämnade blott 2 458 bilar fabriken.  Men från 1973 blev det ändring på det - man beslutade sig för massproduktion av modell 117. 

1973 skedde även några tekniska förändringar – nu blev 1,8 litersmotorn basen och gick att få med både enkel- och dubbelkam, förgasare eller insprutning.

En mildare uppdatering av karossdetaljer och interiör gjordes. Från 1975 lade man även till en automatlåda i listan.

Nästa stora uppdatering kom inför 1978 års modell. Nu fick den modernare front med rektangulära lampor, motorn växte till två liter och växellådan fick en femte växel.

På insidan moderniserades det avsevärt - nu dominerade brun och grå plast men lite taiwanesiskt kamferträ fick vara kvar. 

Från 1978 kunde man även få en diesel i Isuzu 117. Detta gjorde den till världens enda sportbil/GT-coupé med dieselmotor. Den var på 2,2 liter och gav 75 hästkrafter.

De sista åren med start 1979 fanns en Giugiaro Edition som kom i svart med futuristiska lättmetallfälgar. 


 

Exporten av Isuzu 117 var tämligen modest. En del skickades till Australien och det gjordes även vänsterstyrda bilar för Europa. Hit kom de främst till Nederländerna men i mycket blygsam skala.

Isuzu 117 hängde med fram till 1981 och då hade man gjort 86 192 exemplar. Nu var det dags för avlösning av en ny modern efterföljare - Isuzu Piazza.

Då det hade lyckats så bra förra gången fick Giugiaro även denna gången uppdraget att rita Isuzus nya sportcoupé.  

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.