Nästa artikel
Modern LED-teknik – nu även till våra klassiker
Reportage

Modern LED-teknik – nu även till våra klassiker

Publicerad 2024-07-26 11:30
Sedan en tid finns godkända LED-lampor du kan ersätta dina vanliga H4-lampor med – fast bara till vissa bilar.

LED – Light Emitting Diode – finns överallt runt omkring oss nu; även i bilbelysningen. Strömsnålhet, stöttålighet och nästan ingen onödig värmeutveckling har gjort dem populära, liksom att dioderna kan användas som byggstenar att forma i oändliga variationer. I bilvärlden smög de sig in, först i bakljusen och senare i varseljusbelysningen. Ford Thunderbird 1992 var tidiga och hade baklampor med LED-teknik. 2006 presenterade Lexus LS600h där halvljuset var uppbyggt av ljusdioder och kort därefter kom Audi med full frontbelysning i LED.

Det kraftfulla, ofta väldigt vita ljuset slår våra gamla H4-lampor med hästlängder men inte förrän i slutet av förra året fick Osram och Philips sina LED-ersättningslampor godkända för bruk på allmän väg. De lampor som funnits tillgängliga tidigare har inte varit lagliga. Bland de bilmodeller som nu går att utrusta med LED finns ett antal klassiker- och blivande klassikerbilar. I Klassiker nr 7 har vi testat hur ljuset blir med LED istället för vanlig H4 på en Mazda Miata. TIdningen finns i butik från den 17 juli eller i vår webbshop.

Listorna på de godkända LED-lamporna från Philips och Osram finns i länkarna.

Statistik är jättekul!

Statistik är kul och i denna samlarutgåva har vi verkligen gått loss! Förutom att berätta om bilnyheterna från varje år under 1950- till 1980-talet har vi även sammanställt 40 års försäljningsstatistik. Vi har gjort det märke för märke samt år för år och perspektivet är hela tiden det svenska. Här får du en unik inblick i hur Sveriges bilmarknad har utvecklats genom decennierna och ett uppslagsverk att återkomma till. Denna samlarutgåva säljs inte i vanliga butiker men du beställer den enkelt här i vår webbshop.


INNEHÅLL:

1950-TALETS BILMARKNAD 
Tillväxt och restriktioner. 

1950  Bilbrist och nya aktörer
1951  Folkligt och exklusivt från öst och väst
1952  Tillbakagång och kreditrestriktioner
1953  Uppåt igen – Volvo dubblar! 
1954  Fri marknad och svenskbyggda jänkare
1955  Rekordsiffror och rock’n’roll 
1956  Första energikrisen – som egentligen inte var någon
1957  Nya säljrekord, inbytesbilen föds
1958  Mättnad och märkesbyten
1959  VM i boxning och kylarkråkans död

1960-TALETS BILMARKNAD 
Framtidstro och massbilism. 

1960  En bra början på ett nytt decennium
1961  Uppåt och framåt! 
1962  Nya i klassen
1963  Rekord-år
1964  Den smarta bilen
1965  Stramare linjer
1966  Operation Kajsa – en ”ny” Saab  
1967  Välkommen, framtiden! 
1968  Ny ordning i toppen
1969  Nya tider på gång

1970-TALETS BILMARKNAD 
Mustiga kulörer och smarta lösningar. 

1970  Teknikglädje! 
1971  Klarare sikt för Saab
1972  Säkerheten framför allt!
1973  Oljekris och Allegro
1974  Särkrav och ransonering
1975  Formgivarfrihet
1976  Strålande tider!
1977  Baksmälla i beglagret
1978  Turbotider!
1979  Ett mer öppet samhälle

1980-TALETS BILMARKNAD
Teknikglädje och strömlinjeform.

1980  Happy new decade!
1981  Laddade svenskar
1982  Bilförsäljningen tar sig
1983  Lättare, halare, snålare
1984  Smäckrare, smartare, smaskigare
1985  Högtrycket inleds på allvar
1986  ABS och 4WD till alla
1987  Lyxigare, dyrare, snabbare
1988  Nya försäljningsrekord!
1989  Festen fortsätter – men lite lugnare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.