LED – Light Emitting Diode – finns överallt runt omkring oss nu; även i bilbelysningen. Strömsnålhet, stöttålighet och nästan ingen onödig värmeutveckling har gjort dem populära, liksom att dioderna kan användas som byggstenar att forma i oändliga variationer. I bilvärlden smög de sig in, först i bakljusen och senare i varseljusbelysningen. Ford Thunderbird 1992 var tidiga och hade baklampor med LED-teknik. 2006 presenterade Lexus LS600h där halvljuset var uppbyggt av ljusdioder och kort därefter kom Audi med full frontbelysning i LED.
Det kraftfulla, ofta väldigt vita ljuset slår våra gamla H4-lampor med hästlängder men inte förrän i slutet av förra året fick Osram och Philips sina LED-ersättningslampor godkända för bruk på allmän väg. De lampor som funnits tillgängliga tidigare har inte varit lagliga. Bland de bilmodeller som nu går att utrusta med LED finns ett antal klassiker- och blivande klassikerbilar. I Klassiker nr 7 har vi testat hur ljuset blir med LED istället för vanlig H4 på en Mazda Miata. TIdningen finns i butik från den 17 juli eller i vår webbshop.
Listorna på de godkända LED-lamporna från Philips och Osram finns i länkarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.