Beprövad teknik men helt ny form var det som gällde när Ford Sierra lanserades 1982. Köparna gillade kombinationen och i Sverige blev Sierra en storsäljare.
Medan resten av modellprogrammet – från Fiesta till Granada – bestod av kantiga lådor innebar Sierra en total förändring av formspråket. Ersättaren till Taunus och Cortina som presenterades på bilsalongen i Birmingham i september 1982 fick mycket uppmärksamhet. ”Redan första anblicken av Sierra antyder att denna bil är någonting helt nytt. Någonting annorlunda och någonting mycket, mycket spännande” hette det i en broschyr. Här fanns inga utanpåliggande stötfångare som kunde virvla till luftströmmarna – karossen var renrakad som en olympisk simmare.
Ford hade försökt förvarna kunderna om den kommande revolutionen. Ett år före hade man visat upp konceptbilen Probe III som hade samma grundform. Luftmotståndet på Probe III angavs till extrema 0,22. När produktionsmodellen Sierra kom hade cw-värdet stigit till 0,34, men även det var mycket lågt vid den här tiden.
Kanske lämnade Ford till en början sina mer konservativa köpare i sticket. Cortina, den brittiska varianten av Taunus hade varit en storsäljare. Men till en början gick det trögare att sälja Sierra i Storbritannien, vilket delvis kunde förklaras med bonusar till handlare som sålde ut lagret av Cortina. Men det fanns också kunder som ville ha en mer traditionell sedankaross. Från hösten 1983 kunde de då välja Orion, den nya sedanvarianten av Escort. Från 1987 fanns en fyrdörrarsmodell av Sierra, men då hade Ford redan upprepat sitt misstag att ligga lite före kunderna i smak och lanserat storbilen Scorpio enbart som halvkombi.
I Sverige var Sierra en storsäljare under hela 1980-talet och som bäst hamnade den på en sjätteplats i försäljningsstatistiken 1986 då 10 638 exemplar.
På 1990-talet var formen inte längre udda, resten av bilvärlden hade hunnit ikapp Fords tvålkopp. Därför klarade sig också grundformen i hela elva år. Våren 1993 lades tillverkningen ner och framhjulsdrivna Mondeo ersatte Sierra.
Det här är en kortad version av en artikel i Klassiker nr 4/2021 (klicka på länken så kommer du till vår webshop). I den artikeln berättar vi om Louise Dahlgrens ovanliga överlevare, en Sierra 2.0 Laser 1985 och även om modellversioner som XR4i, Cosworth och pickupen P100.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.