Den var lika dyr och lika snabb som 911. På många sätt var den bättre, men slagskuggan från legenden var stark. I Klassiker 1/2018 låter vi Porsche 944 Turbo kliva ut i ljuset!
Att tändningsnyckeln sitter till höger om ratten är en viktig signal, bilen vet att den inte är någon Porsche 911. Men det stoppar den inte från att vara så mycket annat. Motorljudet bjuder inte på några sensationer vid tomgång. Det är över 4 000 r/min som det händer. Vinandet från turbon kommer samtidigt som bilen skjuter fart. Ändå är allt så enkelt.
Det här är ingen bil som gör dig lomhörd eller kräver att du håller i ratten med vitnande knogar. Det är inga problem att marscha i 180 km/h hela dagen på Autobahn och sedan ta bilen direkt ut på Nürburgring. Du anländer nämligen utvilad. Och på banan är den perfekt även för nybörjaren, snabb men samtidigt snäll och förlåtande vid misstag.
Klassikers Fredrik Nyblad vet, för han har gjort just den resan för 15 år sedan i en egen bil. I Klassiker 1/2018 berättar han den fascinerande historien om Porsche 944 Turbo. Modellen som var lite för bra för sitt eget bästa. Till sin hjälp har han ett till synes snudd på osuttet exemplar.
Läs artikeln om Porsche 944 Turbo i Klassiker nr 1/2018.
Det här är ingen bil som gör dig lomhörd eller kräver att du håller i ratten med vitnande knogar. Det är inga problem att marscha i 180 km/h hela dagen på Autobahn och sedan ta bilen direkt ut på Nürburgring. Du anländer nämligen utvilad. Och på banan är den perfekt även för nybörjaren, snabb men samtidigt snäll och förlåtande vid misstag.
Klassikers Fredrik Nyblad vet, för han har gjort just den resan för 15 år sedan i en egen bil. I Klassiker 1/2018 berättar han den fascinerande historien om Porsche 944 Turbo. Modellen som var lite för bra för sitt eget bästa. Till sin hjälp har han ett till synes snudd på osuttet exemplar.
Läs artikeln om Porsche 944 Turbo i Klassiker nr 1/2018.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.