Bild
Nästa artikel
Reportage

Mogen dans: Ford Taunus 12M

Publicerad 15 juni 2021
Minutiöst skött, sedan uppallad och undangömd i 18 år. Nu förgyller den gamla Forden åter gatorna – Martin Pedersens Ford Taunus 12 M lockar fram det bästa hos såväl förare som passagerare!
På den blekta tidningsannonsen poserar fem ungdomar dansant vid nya Ford Taunus 12M – framhjulsdriven precis som Saab men med modern fyrtaktsmotor. Men 12M blev aldrig någon ungdomsikon, däremot tog vanligt folk den vuxet till sig.

 
I Europa och Sverige blev nykomlingen en populär bil med sina amerikanska drag. Helt framsäte, liten jänkeratt, och helröda bakljus. Och tänk att få ta i samma dörrhandtag som på Ford Mustang!
Martin Pedersen köpte sitt osannolikt välbevarade exemplar 2013. Forden hade då stått avställd i ett villagarage i Mullsjö sedan 1985. På pallbockar. Nittioårige före detta vägarbetaren Ingvar Linusson skulle sälja huset och flytta till servicelägenhet. Sonen Jörgen hjälpte nu sin pappa att avyttra ett långt liv i bohag och prylar, som till exempel den gamla bilen som pappa aldrig förmått sig göra av med.
 
Taunusen var trots sina 48 år i ett förbluffande gott skick. Både inredningen och bilens röda originallack var utan anmärkning men ändå full av historik som till exempel bucklan från ekstubben på gårdsauktionen i Åsarp 1969. Och de små bulorna mitt på bakluckan? Alldeles för stora inköp, eller för litet bagageutrymme om man så vill.
 
Anledningen till att Taunusen blivit undanställd var ett för snålt inbytespris när Ingvar Linusson köpte en ny Volvo 244. ”Då kan jag lika väl behålla den”, hade Ingvar resonerat.
Martin Pedersen blev den andra ägaren och resan gick raka vägen hem till nästa villagarage utanför Vänersborg där den långa törnrosasömnen så sakteliga avbröts med en rejäl genomgång. Renoverade bromsar och sedan en försiktig uppstart av motorn.

Läs om den fantastiska Forden i Klassiker 5/2021!

Klassiker 5.2021 - inkl Dekalark och Körjournal

I nya Klassiker kör vi förutom Ford 12 M även MGA Twin Cam, Volvo 245 GLT och det brittiska styvsyskonparet Rover 3500 och Triumph 2.5 PI. Vi berättar också den laddade historien om elbilen Mars II Electric och reder ut Lancia Delta HF Integrale i en mycket grundlig köpguide. På köpet får du dessutom Klassikers unika körjournal och ett dekalark med fantastiska klistermärken!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.