Under tidigare delen av 1960-talet vacklade Imperiet betänkligt. Bit för bit hade kolonialväldet upplösts. Profumoskandalen blev förstasidestoff, ett gäng långhåriga grabbar från Liverpool blev ungdomarnas idoler - Och Morgan presenterade en bil med plastkaross!
Morgan var och är en anakronism.
En gång i tiden fanns det massor med små sportbilstillverkare som byggde bilar på hantverksmässigt sätt med trästomme och handknackade karosser.
I rationaliseringens tidevarv försvann dom dock en efter en, men Morgan kom motstridigt nog att överleva.
Idag har dom en närmast unik ställning inom sportbilsvärlden.
Men 1964 slog man sig på att bygga en modern sportbil med moderna material.
Mekaniken var dock beprövad, Triumphs fyra användes likaså Morgans egna speciella framvagn som här försågs med skivbromsar.
Chassit var delvis en normal stålram kompletterad med rörchassi framtill.
Trä återfanns dock i golvet på denna underliga coupé - men karossen byggdes i glasfiber.
Detta var nånting helt radikalt för det stockkonservativa Morgan. Tydligen tyckte även deras entusiaster detsamma.
Trots att +4+ som den fick heta var en ganska väl genomarbetad modell med goda prestanda, så sålde man endast 26 exemplar av den under tre års tid.
+4+ vägde runt 800 kilo och hade en toppfart på 185km/h.
En gång i tiden fanns det massor med små sportbilstillverkare som byggde bilar på hantverksmässigt sätt med trästomme och handknackade karosser.
I rationaliseringens tidevarv försvann dom dock en efter en, men Morgan kom motstridigt nog att överleva.
Idag har dom en närmast unik ställning inom sportbilsvärlden.
Men 1964 slog man sig på att bygga en modern sportbil med moderna material.
Mekaniken var dock beprövad, Triumphs fyra användes likaså Morgans egna speciella framvagn som här försågs med skivbromsar.
Chassit var delvis en normal stålram kompletterad med rörchassi framtill.
Trä återfanns dock i golvet på denna underliga coupé - men karossen byggdes i glasfiber.
Detta var nånting helt radikalt för det stockkonservativa Morgan. Tydligen tyckte även deras entusiaster detsamma.
Trots att +4+ som den fick heta var en ganska väl genomarbetad modell med goda prestanda, så sålde man endast 26 exemplar av den under tre års tid.
+4+ vägde runt 800 kilo och hade en toppfart på 185km/h.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.