Nästa artikel
”Mössen hade ätit upp fläkten”
Läsarnas Klassiker

”Mössen hade ätit upp fläkten”

Publicerad 2024-08-01 14:30 (uppdaterad 2024-11-15 12:51)
Kent Elwesthal kör året runt med sin Sunbeam Rapier från 1968.

Brittiska bilar ligger Kenth Elwesthal varmt om hjärtat. Hundkojor började han med redan 1964 men på senare år har han breddat sig lite och bland annat tagit sig an en Austin A40 Futura och en Austin A90 Six. Det behöver inte vara en Austin, en Sunbeam-­modell sökte Kenth i flera år. 

– Det var linjerna på Sunbeam Rapier jag gillade, den påminner om Plymouth Barracuda, säger Kenth. Inredningen och instrumenteringen är också tilltalande.

I Sverige såldes Sunbeam genom ANA mellan 1965 och 1969, en konsekvens av att Chrysler som man hade agenturen för hade tagit över den brittiska Rooteskoncernen. I oktober 1967 lanserades Sunbeam Rapier. Tekniken, som den 1,7 liter stora motorn på 88 hk, var lånad från Hillman Hunter men karossen var helt ny. Modellen tillverkades i stort sett oförändrad fram till 1976 och i drygt 46 000 exemplar. 

Den första Rapiern som Kenth hittade visade sig vara ett totalt vrak, men lite senare fick han ett tips om ett annan bil i Vännäs i Västerbotten. Den hade köpts ny av en dam i Stockholm som sedan sålde den till en yngling som hon haft inackorderad. Efter en sommar ställde han undan den och cirka 35 år senare blev Kenth Elwesthal tredje ägaren. 

– Det första jag gjorde när jag fått hem bilen var att dammsuga ur inredningen för det hade varit möss där. De hade också varit på elsystemet och tuggat sönder värmefläktens hjul. 

Nu kom den första Rapiern till användning, från den kunde han ta inredning och kabelhärva. 

– Jag har gjort om en del rostlagningar och bytt packningar i motor och växellåda. Den startade direkt och sedan våren 2016 har jag kört den året runt. Jag tycker den är fin att köra, men trots att den har överväxel så varvar den lite för mycket!

Gör som Kenth Elwesthal, var med under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker”! Skicka ett mailtill red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.

BILEN I SVERIGE - Klassikers samlarserie #35

Statistik är kul och i denna samlarutgåva har vi verkligen gått loss! Förutom att berätta om bilnyheterna från varje år under 1950- till 1980-talet har vi även sammanställt 40 års försäljningsstatistik. Vi har gjort det märke för märke samt år för år och perspektivet är hela tiden det svenska. Här får du en unik inblick i hur Sveriges bilmarknad har utvecklats genom decennierna och ett uppslagsverk att återkomma till. Denna samlarutgåva säljs inte i vanliga butiker men du beställer den enkelt här i vår webbshop.


INNEHÅLL:

1950-TALETS BILMARKNAD 
Tillväxt och restriktioner. 

1950  Bilbrist och nya aktörer
1951  Folkligt och exklusivt från öst och väst
1952  Tillbakagång och kreditrestriktioner
1953  Uppåt igen – Volvo dubblar! 
1954  Fri marknad och svenskbyggda jänkare
1955  Rekordsiffror och rock’n’roll 
1956  Första energikrisen – som egentligen inte var någon
1957  Nya säljrekord, inbytesbilen föds
1958  Mättnad och märkesbyten
1959  VM i boxning och kylarkråkans död

1960-TALETS BILMARKNAD 
Framtidstro och massbilism. 

1960  En bra början på ett nytt decennium
1961  Uppåt och framåt! 
1962  Nya i klassen
1963  Rekord-år
1964  Den smarta bilen
1965  Stramare linjer
1966  Operation Kajsa – en ”ny” Saab  
1967  Välkommen, framtiden! 
1968  Ny ordning i toppen
1969  Nya tider på gång

1970-TALETS BILMARKNAD 
Mustiga kulörer och smarta lösningar. 

1970  Teknikglädje! 
1971  Klarare sikt för Saab
1972  Säkerheten framför allt!
1973  Oljekris och Allegro
1974  Särkrav och ransonering
1975  Formgivarfrihet
1976  Strålande tider!
1977  Baksmälla i beglagret
1978  Turbotider!
1979  Ett mer öppet samhälle

1980-TALETS BILMARKNAD
Teknikglädje och strömlinjeform.

1980  Happy new decade!
1981  Laddade svenskar
1982  Bilförsäljningen tar sig
1983  Lättare, halare, snålare
1984  Smäckrare, smartare, smaskigare
1985  Högtrycket inleds på allvar
1986  ABS och 4WD till alla
1987  Lyxigare, dyrare, snabbare
1988  Nya försäljningsrekord!
1989  Festen fortsätter – men lite lugnare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.