Brittiska bilar ligger Kenth Elwesthal varmt om hjärtat. Hundkojor började han med redan 1964 men på senare år har han breddat sig lite och bland annat tagit sig an en Austin A40 Futura och en Austin A90 Six. Det behöver inte vara en Austin, en Sunbeam-modell sökte Kenth i flera år.
– Det var linjerna på Sunbeam Rapier jag gillade, den påminner om Plymouth Barracuda, säger Kenth. Inredningen och instrumenteringen är också tilltalande.
I Sverige såldes Sunbeam genom ANA mellan 1965 och 1969, en konsekvens av att Chrysler som man hade agenturen för hade tagit över den brittiska Rooteskoncernen. I oktober 1967 lanserades Sunbeam Rapier. Tekniken, som den 1,7 liter stora motorn på 88 hk, var lånad från Hillman Hunter men karossen var helt ny. Modellen tillverkades i stort sett oförändrad fram till 1976 och i drygt 46 000 exemplar.
Den första Rapiern som Kenth hittade visade sig vara ett totalt vrak, men lite senare fick han ett tips om ett annan bil i Vännäs i Västerbotten. Den hade köpts ny av en dam i Stockholm som sedan sålde den till en yngling som hon haft inackorderad. Efter en sommar ställde han undan den och cirka 35 år senare blev Kenth Elwesthal tredje ägaren.
– Det första jag gjorde när jag fått hem bilen var att dammsuga ur inredningen för det hade varit möss där. De hade också varit på elsystemet och tuggat sönder värmefläktens hjul.
Nu kom den första Rapiern till användning, från den kunde han ta inredning och kabelhärva.
– Jag har gjort om en del rostlagningar och bytt packningar i motor och växellåda. Den startade direkt och sedan våren 2016 har jag kört den året runt. Jag tycker den är fin att köra, men trots att den har överväxel så varvar den lite för mycket!
Gör som Kenth Elwesthal, var med under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker”! Skicka ett mailtill red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.