Som en Porsche 924 på franska - med tre sittplatser och mittmotor.
Matra har sin början redan 1945 och var en slags uppfinnarverkstad.
Mest kända är dom som prototypverkstad främst åt Renault, men dom utvecklade också mycket material åt flyg och försvarsindutrin.
År 1964 köpte man upp André Dubonnets verksamhet och då tog man klivet in i bilvärlden på riktigt. Matra blev snabbt ett känt namn på racerbaor - och på gatan.
Mest känd blev deras Bagheera, nu var det 1980 och den skulle ersättas.
Den nya bilen döptes till Murena och hos Matra hade man den allsidige designern Antonis Volanis vid ritbordet.
Mest kända är dom som prototypverkstad främst åt Renault, men dom utvecklade också mycket material åt flyg och försvarsindutrin.
År 1964 köpte man upp André Dubonnets verksamhet och då tog man klivet in i bilvärlden på riktigt. Matra blev snabbt ett känt namn på racerbaor - och på gatan.
Mest känd blev deras Bagheera, nu var det 1980 och den skulle ersättas.
Den nya bilen döptes till Murena och hos Matra hade man den allsidige designern Antonis Volanis vid ritbordet.
Till Murena tog man vidare idén från föregångaren Matra Bagheera med mittmotor och tre sittplaster i bredd. För bättre sikt fick den en rejäl hatchbacklucka i glas.
Murena kom ut 1981 först med en 1,6 litersmotor från Talbot Solara och senare den större 2,2 litersmaskinen som kallades type 180.
I övrigt så rotades PSA:as lager av överblivna delar igenom flitigt. Dörrhandtag från Peugeot 505, Styrning från Talbot Horizon med samt lite blanadat smått och gott från Renault. Växellådan med transaxel togs från Citroën CX.
Karossen var i glasfiberepoxy och sattes på en galvaniserad stålram.
Dess fullständiga förnamn var ju Talbot-Matra. Tallbots inblandning bestod i att stå för motorerna och försäljningen av Matras bilar.
Murena gick att få med dubbla Solex 40 förgasare som tillval - det och en lite vassare kam kallades 'preparation 142' . Det stod för 142 hästkrafter och det här blev lite senare Murena S.
I övrigt så rotades PSA:as lager av överblivna delar igenom flitigt. Dörrhandtag från Peugeot 505, Styrning från Talbot Horizon med samt lite blanadat smått och gott från Renault. Växellådan med transaxel togs från Citroën CX.
Karossen var i glasfiberepoxy och sattes på en galvaniserad stålram.
Dess fullständiga förnamn var ju Talbot-Matra. Tallbots inblandning bestod i att stå för motorerna och försäljningen av Matras bilar.
Murena gick att få med dubbla Solex 40 förgasare som tillval - det och en lite vassare kam kallades 'preparation 142' . Det stod för 142 hästkrafter och det här blev lite senare Murena S.
Blott 480 stycken Murena S gjordes mellan juli 1983 och januari 1984 och var den sista modellen som bar Matras namn.
Totalt gjordes det 10680 stycken Murenor under de få åren den fanns.
I Sverige finns idag nio stycken.
Totalt gjordes det 10680 stycken Murenor under de få åren den fanns.
I Sverige finns idag nio stycken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.