Nästa artikel
Muskelbilen från Down under - Holden Monaro GTS
Holden

Muskelbilen från Down under - Holden Monaro GTS

Publicerad 7 oktober 2011
Australiensiska Holden hakade på muskelbilståget, och tog i viss mån även ut svängarna mer än vad man gjorde i USA

I slutet av sextiotalet var fräcka sportcoupéer lika stort dragplåster där som i USA, likaså racingframgångar. Holden är lite grann som Volvo, en präktig och rejäl familjebil med tråkstämpel, men 1968 beslöt man att ändra på den imagen och hakade på trenden med en sportigare vagn med ungdomlig prägel, Monaro GTS coupe.

Prestandamässigt låg dessa vagnar efter sina amerikanska förebilder, men så var dom betydligt nättare i formatet med, Monaron baserades på vår Opel Rekord. Två inhemska sexor fanns på  programmet 161" och 186" samt den senare i ett "S" utförande, sen fanns det två V8:or som kom från Chevrolet på 307" respektive 327" .den senare på 250 hästkrafter. men det räckte väl till i den relativt lätta bilen.

1969 vann Holdens stort på racingbanan Bathurst, och detta borgade för fina försäljningsframgångar för Monaron. Det var inte nån speciellt hög produktion på dessa, av första serien 68-69 bygddes styvt 8000 bilar av coupéerna, hur många, eller få av dessa som var GTS vet man inte.  Exporten begränsades till ungefär Nya Zeeland och Sydafrika. 1969 fanns även en GTS 350S med 350" direkt från Chevrolet att tillgå. med automatlåda så gav den 275 hk och i manuellt utförande 300 hästar jämt, i en bil i det här formatet så gav det exceptionella prestanda.

Australiensiska tillverkare har en egensinnig indelning på serierna i sina program, 1968-69 Monaro kallas HK och 1969-70 för HT oftast överlappar serierna varann, och nya modeller kan presenteras med halvtannat års mellanrum för att ytterligare röra till det. I juli 1970 var det dags för serie HG, som nu fanns med egentillverkad 308" V8 på 240 hästkrafter, men GTS350-optionet med Chevroletmotor fanns ännu kvar. Cirka 6100 coupéer totalt byggdes i denna serie.

1971 byttes den ut till den helt nya HQ-serien, en radikalt förändrad bil, borta var nu alla drag av Opel, HQ var Holdens första helt egna design. På motorsidan fanns inga nyheter, samma sexor och V8:or  men i svallvågorna av den amerikanska nedrustningen i hästkraftskriget så började kunderna svika den potenta 350GTS-modellen i favör för den mindre egentillverkade 308" motorn. 327":an hade redan försvunnit från listorna nåt år tidigare.  

1973 lanserade man även GTS350-paketet i fyrdörrars utförande, dessa var de sista som kom att byggas med Chevrolets 350". Efter HQ kom HJ 1974, nu var största motoralternativet den egna 308" som pressades upp i 240 hästkrafter för att någorlunda kompensera avsaknaden av 350" maskinen. Det fanns ingen anledning för Holden att köpa in 350" från USA då dessa nu var så nerbantade för att möta de hårdare utsläppskraven på hemmamarknaden, krav som ännu på länge inte skulle beröra Australien. Det skulle bli onödigt dyrt och komplicerat att konvertera dom tillbaks till grundutförande.

Efter HJ kom HX och HZ som avslutade sviten av GTS-bilar. Produktionen sjönk och effekterna likaså, 1979 byggdes de sista bilarna med GTS-paketet i HZ-serien. Tills...

... 2001 för då presenterades på Sydney-mässan en helt ny Monaro GTS , en fräck sportcoupé som i fornstora dagar. Motoralternativen var en kompressormatad V6:a på 3,8 liter alternativt återigen den Chevrolet-baserade 350" motorn, och precis som förr,återigen omissigenkännligt Opel-baserad. Trots den masserade coupé-karossen så känns ursprunget från Opel Omega igen, så där sluts cirkeln.

Holden Monaro GTS 1968 i svampskogen, som torde vara en främmande miljö för denna bilmodell

HK-series Monaro GTS 1969

1970 Holden HG Monaro GTS

1970 års HT-serie Monaro GTS350, nya stripes var den enda egentliga förändringen från HG-serien

1971 Holden HG Monaro GTS

Helt nya egna Holden HQ Monaro GTS tillverkades under ett tag parallellt med HG-serien.

1973 lanserade man även GTS350-paketet på fyrdörrars HQ Monaron, dessa var de sista som kom att byggas med Chevrolets 350".

1974 HJ-serie Monaro GTS, bara runt 4000 byggdes sammantaget coupéer och sedaner

1975 Holden HJ Monaro GTS sedan

1976 HX Holden Monaro GTS Sedan

1978 Holden HZ Monaro GTS sedan

Med nya Holden Monaro VX GTS som presenterades 2002, sluts cirkeln med att återigen tillverka en Opel-baserad coupé med Chevroletmotor.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.