Nästa artikel
Mustang Sprint - uppföljaren
Sportbil

Mustang Sprint - uppföljaren

Publicerad 7 mars 2022 (uppdaterad 7 mars 2022)
Med draghjälp av de Olympiska Spelen 1972 skulle Ford få fart på försäljningen. Mustang Sprint var bilen som skulle fixa det!
Det är början av sjuttiotalet och det såg mörkt ut för Ford Mustang. Den nya generationen var inte i närheten av den succé den första generationen varit. Med knappt 150 000 bilar sålda av 1971 års modell var det blott en fjärdedel av toppåret 1966 års siffror. 
Själva biltypen - Pony car - som startade med just Ford Mustang var på väg ut till förmån för mer praktiska och ekonomiska bilar i samma storleksklass.  

Man behövde ha tillbaka image - och massor av det.

Sommaren 1972 skulle de olympiska spelen hållas i München och marknadschefen Edsel B. Ford II  fick en idé. En Olympiadmustang? 

Idén hur den skulle se ut snoddes ihop med Larry Shinoda och timingen blev perfekt. Den nya Mustang Sprint kom ut i mars 1972 och såldes i princip fram till OS öppnade i juni. 

Bländande vit i Wimbledon white, vitlackerade kofångare, blåa stripes med röda accenter över huven. Nederdelen och panelen mellan baklamporna i samma tema. 

Samma färgsättning gick igen på insidan bilen. Vita och blåa säten med röda kederlister, vita dörrsidor blå instrumentbräda och matta samt golvspak såg både sportigt och lyxigt ut.  
Sprint package A kostade 156 dollar extra, men man kunde lägga upp ytterligare 191 dollar för Sprint packade B. 
Då fick man ett väghållningskit med främst förbättrad fjädring. 15 tums Magnum 500 fälgar och F60x15 wide oval däck med vit text. 

På bakskärmen satt en tuff dekal med stjärnbaneret, snarlik den symbol som används av det amerikanska OS-teamet.  
Men alla bilar fick inte den dekalen - på bilar som skulle till Kanada byttes den ut mot den Kanadensiska flaggan.  Alla Sprintmustanger tillverkades i Dearbornfabriken. 
Motorerna som gick att välja började med en rak sexa  på 250 kubiktum  - men knappt 400 köpare nöjde sig med den .
Mest populär var 302" motorn sen fanns det 351" Cleveland i två varianter - tvåports eller fyrportsförgasare, kallat 2v eller 4v.  

351" 4v var det minst valda alternativet till Sprint med 388 sålda. 

Totalt gjordes det 9383 Sprints under de månader den fanns att köpa. Det motsvarade 7,5% av alla Mustanger av 1972 års modell.   
 

Sprint coupe - notchback - med kanadaflaggan på bakflygeln. Få av dessa Sprints såldes norr om gränsen.

Sprint package smittade av sig. Man kunde få Maverick och Pinto som Sprints med. 
Så gjordes det även 50 stycken Sprint cabrioleter - fast dom gick inte att köpa.

Dom specialbyggdes efter förfrågan från Washington DC som varje vår anordnade 'The cherry blossom parade' och nu ville ha speciella bilar för detta ändamål. Det blev Mustang cabrioleter som försågs med Sprint-paketet. 
Dock kom alla dessa bilar att vara till salu efter paraden hos lokala Ford handlare i Washington. 

Prislappen var $3272 eller högstbjudande. Samtliga bilar var identiska i utrustning med 302"motor, automatlåda, AM-radio, styr och bromsservo samt deluxe inredning. 

Idag känner man til 37 Sprint convertibles som överlevt - en finns i Sverige och en har hittat till Norge.
 

Svensksålda Amerikanare – Klassiker USA Special 2022

Innehåll:

CADILLAC FLEETWOOD 1955

Direktionsbilen som undkom skroten har ­hittat ut igen efter många år i det fördolda.

FORD MUSTANG 1965
Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.

USA-BILEN I FOLKHEMMET
De amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.

PLYMOUTH BARRACUDA 1965
Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.

DESOTO 1948
I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.

FORD COUNTRY SEDAN 1958
Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.

PONTIAC BONNEVILLE 1965
Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.

CHEVROLET CAPRICE 1965
När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.

MERCURY MONTEREY 1954
Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.

DODGE DART GT 1964
I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.

BUICK GSX 1971
Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963
Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!

CHEVROLET CORVAIR 1961
Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.

MERCURY MONARCH GHIA 1976
Två tillsammans vid födseln träffas igen.

STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963
Kombin med himlen som lastbegränsning.

FORD TUDOR V8 1939
Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!

AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGE
Polisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.

CALLE CARLQUIST
Calle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.