Nästa artikel
Namnbytaren
Reportage

Namnbytaren

Publicerad 7 juni 2022 (uppdaterad 7 juni 2022)
Volvos största nyhet för 1976 års modell var också den minsta – Volvo 66. Med några få ändringar hade Daf 66 blivit Volvo 66.

Den 15 augusti 1975 presenterades Volvo 66. ”Född fullvuxen” skrev Volvo i en annons som inte hymlade med att modellen från början varit en Daf. Den svenska motorpressen var trots allt ganska mild i sin kritik. ”Det finns bättre småbilar” konstaterade Teknikens Värld lakoniskt.

Den mest uppenbara förändringen var grillen med Volvos ordensband och emblem. De nya gummiklädda stålstötfångarna ansågs på 1970-talet vara lika mycket en märkesidentifikation som järnmärket. Men trots storleken skulle man nog vara försiktig med att köra in i saker. I den främre stötfångaren var blinkersen placerad. ”Volvo 66 är konstruerad för dig som tycker att det viktigaste med en bil är att den fungerar felfritt i alla väder och har kostat dig så lite som möjligt den dag du byter den” skrev Volvo i broschyren.

Renaultmotorn på 1,3 liter och 57 hk  fick Volvo­beteckningen B13. Växellägena för variomaticdriften hade ändrats jämfört med den sista årsmodellen av Daf 66. Tidigare förde man den framåt och bilen gick framåt, och drog man den bakåt så backade bilen. Men med Volvo-emblem så betedde sig bilen precis tvärtom! ”Orsaken till vansinnigheten är att Volvo siktar på den amerikanska marknaden och där är det lag på att växellägena för en automatlåda ska ligga så här”, skrev Vi Bilägare. Modellprogrammet hade bantats något då coupémodellen utgått. Volvo 66 såldes som tvådörrars sedan och tredörrars kombi i DL- och GL-utförande.

I maj 1976 kom en specialversion av 66 GL kombi med bland annat orange karosslackering, svart stripe, aluminiumfälgar, mittkonsol och sportratt.  Den tillverkades i 1 000 exemplar och kunde fås med en trimningssats som höjde motoreffekten till 75 hk. Specialmodeller och Volvo-emblem till trots så sålde den första årsmodellen av Volvo 66 sämre än den sista av Daf 66 i Sverige, 5 227 exemplar såldes vilket var 1 848 färre än året före.

Läs mer om Volvo 66 i Klassiker nr 5/2022!

Ur innehållet:

Ögonblicket Var ställde jag cykeln?
Ett Stockholm i så snabb förvandling att det nästan syns fastän det är en stillbild från 1950. 

Mercedes-Benz 350 SL 1971
Ett självsäkert fejs som dök upp 1971 och höll stilen i 18 år. Vi kör en 350 SL av första årsmodellen. 

Köp rätt spårsändare!
Om du har GPS-spårsändare så sänker en del försäkrings­bolag självrisken till noll kronor vid stöld. 

Automobilia Porsche 356
Broschyrer, böcker, samlarkort och annat skoj som handlar om Porsche 356. 

63 överkomliga klassiker
En varning är på sin plats. Om du läser den här artikeln kan du få helt nya Blocket-sökningar!

Riley Elf 1962
Inte snabbast, men lyxigast! I BMC:s yviga modellprogram var en exklusiv version av Minin en självklarhet. 

Här har du mitt billiv!
Christer och Agneta delar med sig ur sitt fotoalbum med bilar. Vilken härlig blandning!

Dokument Volvo 66
Volvos minsta modell föddes som en Daf. Det blev fem årsmodeller och 117 022 tillverkade exemplar. 

Våra Klassiker
Mårten får in en Bug i systemet – Bond Bug. Claes räknar på hur många Saab han kan köra samtidigt. Jon provkör Peugeot och Fredrik hittar rost i sin Volvo!

Läsarnas Klassiker 
Göran gillar att köra sin Opel Kadett GSi. Anders fixade en superutrustad Volvo 145 och Janne helrenoverade en Porsche 912 Targa. 

Fixa själv Strombergförgasare
Inget rassel i pipan om bilen ska gå bra. Häng med när Jon Remmers renoverar förgasarna på en Triumph TR6.

Evenemangskalender
Nu drar det igång på riktigt! Missa inget kul – hårdplugga vår evenemangskalender!

Broschyren Volkswagen K70
1970-talet kändes otroligt modernt när man höll i brochyren till Volkswagens nya modell. 

Guru Bil- och Industribromsar
Firman som får allt att stanna! Hissar, rulltrappor och så förstås bilar och motorcyklar.

Toyota Supra 3.0 Turbo 1989
Teknik i framkant, grundsolid pålitlighet och alldeles underbart snabb!

På gatan Körigt i centrum
Trafiken på Storgatan i Luleå står stilla. Vilken tur för oss så att vi hinner detaljstudera allt som kommer på gatan!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.