Den ser ut som en M.G. TD som haft en julbordsintensiv december men den har motorn bak eftersom basen är en Fiat 850 Special. Siata var en av de små italienska biltillverkarna som var baserade i Turin. Redan från starten 1949 handlade verksamheten om att bygga specialversioner av bilar från andra fabriker och då främst Fiat.
– Nån gång skulle jag köpa en Siata, det hade jag bestämt, säger han. Men jag trodde inte att det fanns någon alls i Sverige.
När sökningen på Fiat-annonser plingade till i augusti visade det sig att Daniel haft fel. Ett dödsbo sålde en svensksåld Siata Spring som stått sedan 2004. Köpet blev komplicerat inte minst av geografiska skäl. Dottern till mannen som ägt den bodde i Oslo, bilen fanns i Blekinge och Daniel i Stockholm.
– Det var inga problem med att få hem den på släp, säger Daniel. Bromsarna låg inte an och bilen är ju lätt. Ingen el funkade men motorn gick runt. Men jag fick inte med några dokument och dottern till bilägaren visste ingenting om den.
Väl hemma i villagaraget så fick Daniel igång all el, det var bara oxid på allting. Bromsarna måste fixas men i första hand vill han få motorn att gå. Första steget blir att byta alla tänddelar och sedan mäta kompressionen.
Trots knappa resurser så gjorde Siata en marknadsundersökning bland ungdomar innan Spring sattes i produktion 1967 – den visade uppenbarligen att det fanns ett sug efter en liten ”farfarsbil”.
Bilen fick en del populärkulturell uppmärksamhet, i Tati-filmen Trafic ses ett exemplar och sagoelefanten Babar rattade också Siata Spring.
Antalet byggda bilar uppskattas till 3 500. År 1970 gick Siata i konkurs och Orsa fortsatte produktionen på Sardinien fram till 1975.
– Siata framstår som den fula ankungen, säger Daniel Pero. Den är som en Topolino i modern tappning!
Vill du också ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.