Nästa artikel
”Nån gång skulle jag köpa en Siata”
Reportage

”Nån gång skulle jag köpa en Siata”

Publicerad 28 februari 2023
Daniel Pero gillar udda bilar i allmänhet och Fiat i synnerhet. Därmed var det självklart att slå till på en Siata Spring 850 1969 när han fick chansen.

Den ser ut som en M.G. TD som haft en julbordsintensiv december men den har motorn bak eftersom basen är en Fiat 850 Special. Siata var en av de små italienska biltillverkarna som var baserade i Turin. Redan från starten 1949 handlade verksamheten om att bygga specialversioner av bilar från andra fabriker och då främst Fiat. 
– Nån gång skulle jag köpa en Siata, det hade jag bestämt, säger han. Men jag trodde inte att det fanns någon alls i Sverige. 
 

När sökningen på Fiat-annonser plingade till i augusti visade det sig att Daniel haft fel. Ett dödsbo sålde en svensksåld Siata Spring som stått sedan 2004. Köpet blev komplicerat inte minst av geografiska skäl. Dottern till mannen som ägt den bodde i Oslo, bilen fanns i Blekinge och Daniel i Stockholm. 
– Det var inga problem med att få hem den på släp, säger Daniel. Bromsarna låg inte an och bilen är ju lätt. Ingen el funkade men motorn gick runt. Men jag fick inte med några dokument och dottern till bilägaren visste ingenting om den. 
 

Väl hemma i villagaraget så fick Daniel igång all el, det var bara oxid på allting. Bromsarna måste fixas men i första hand vill han få motorn att gå. Första steget blir att byta alla tänd­delar och sedan mäta kompressionen. 
Trots knappa resurser så gjorde Siata en marknadsundersökning bland ungdomar innan Spring sattes i produktion 1967 – den visade uppenbarligen att det fanns ett sug efter en liten ”farfarsbil”. 
 

Bilen fick en del populärkulturell uppmärksamhet, i Tati-filmen Trafic ses ett exemplar och sagoelefanten Babar rattade också Siata Spring. 
Antalet byggda bilar uppskattas till 3 500. År 1970 gick Siata i konkurs och Orsa fortsatte produktionen på Sardinien fram till 1975. 
– Siata framstår som den fula ankungen, säger Daniel Pero. Den är som en Topolino i modern tappning!
 

Vill du också ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.

Fiat - Klassikers samlarserie #21

Nu har vi samlat våra favoritartiklar om Fiat! 100 sidor med allt från massproducerade folkmodeller till låg­seriebyggen från obskyra karossmakare. Osannolika överlevare och makalösa renoveringar, spännande resor och köpguider. Upplagan är begränsad.

 

Innehåll Klassikers samlarutgåva om Fiat

En sån hade ju... Fiat 1400 1950-58
När pontonkarossen kom till Italien. (Klassiker 2/2010)

Klassikerguiden Fiat 500 Topolino
Benet skaver mot dörrklädseln och din skuldra får stöd av sidorutan – köpläge! (Klassiker 2/2015)

Fiat 1900 A Granluce 1954
En handfull kom till Sverige – nu har två av dem återförenats. Vilken av dem har mest att berätta? (Klassiker 10/2020)

Fiat 1200 Farina
Vardagsbil i italiensk gåbortkostym. En ovanlig överlevare som även vår kalenderbitare går bet på. Nästan. (8/2008)

Renovering Fiat 600 Multipla
Roland Sandberg har återupplivat en riktigt tidig Multipla. Det tog sju år. (Klassiker 7/2016)

Klassikerguiden Fiat 500 Nuova
Bilglädje i fickformat. Varning för svårt köpsug! (8/2009)

Sverigeresan Öland
En Fiat 600 är precis lagom stor för avlånga upptäckts-resor. (Klassiker 9/2009)

En sån hade ju Fiat 1100
Underbar liten vagn. Något annat går inte att säga om snygga, sansade Fiat.  (Klassiker 6/2011)

Fiat 2100 Vignale 1961
Ett tiotal ex av den udda coupén byggdes, vi kör den som kom till Sverige. (Klassiker 1/2016)

Ghia 1500 GT 1963
Vacker som en dag och med bus under huven. En ägare sen 1964. Hoppa in! (Klassiker 6/2013)

Fiat 850 Special 1971
Michel fick sin Fiat som 18-årspresent. Sedan dess har de hållit ihop. (Klassiker 9/2015)

Broschyren Fiat 124
Under en tid satsade Fiat hårt på USA. Broschyren för 124--serien innehåller något för alla! (Klassiker 7/2019)

Klassikerguiden Fiat 124 Sport Spider
Okänd som ny, men allt fler Fiat 124 Sport Spider har hittat till Sverige. (Klassiker 4/2009)

Fiat 124 Abarth
Ewa fick ett ultimatum av sin bror: Om inte du köper den så gör jag det! (Klassiker 8/2010)

Fiat 124 Special T 1972
En sportbil för familjen – vi får chansen att köra ett exemplar i toppskick. (Klassiker 9/2014)

Klassikerguiden Fiat 127
Vi lovar: Du har råd med en Fiat 127! Stor köpguide till Fiats lilla framhjulsdrivna tuffing. (Klassiker 1/2017)

Fiat 127 1978
Bilen som bara har som uppgift att existera. Mätarställning: 51 km. (Klassiker 3/2012)

Klassikerguiden Fiat X1/9
Ytterligare ett bevis på att körglädje inte handlar om stora kraftresurser. (Klassiker 8/2011)

Renoveringen Fiat Ritmo 75 1981
Mats Nilsson hittade först blinkersglasen – sedan bilen. Två år senare orsakade han haktapp överallt. (Klassiker 1/2013)

Klassikerguiden Fiat Panda
Tänk inuti lådan – du vill ha en Fiat med skarpa hörn! Stor köpguide till liten bil. (Klassiker 8/2016)

Agnellis specialare
Playboylivet kräver sina redskap. Fiats ledare lät bygga efter egen smak. (Klassiker 4/2013)

Fiat 850 T 1976
En av världens minsta skåpbilar – i husbilsutförande! (9/2016)

 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2007 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.