Nästa artikel
När lyxen landade i Range Rover
Skogsmulle med snits!

När lyxen landade i Range Rover

Publicerad 11 juli 2022
Hos Land Rover hade man greppat trenderna från USA; en terrängbil skulle inte bara vara kompetent utanför vägen, den skulle ha attityd, lyx och flärd också.

Land Rover hade verkligen en slitstark oxe till bil; robust och fyrhjulsdriven med kapacitet för att ta sig fram i väglöst land – och att fuska som traktor om det knep. Men det senaste, det som förväntades bli framtiden var en kombination av terrängegenskaper och lyx. När Range Rover presenterades hade den looken och visst var den bättre utrustad, bekvämare och lyxigare än Land Rover. Men den var långt ifrån så salongsmässig som utvecklarna hade tänkt. Och de där bakdörrarna som alla var överens om skulle hjälpa försäljningen fanns inte där.

Med fyra dörrar var Range Rover på rätt väg som lyxbil.

Under sjuttiotalet var brittisk bilindustri i fritt fall med sammanslagningar, strejker och dålig kvalitet. Det kunde ha gått hur som helst med Range Rover om man inte i sista sekund förstod vilken potential bilen hade; potential att tjäna pengar – och bli en ikon. Först mot slutet av sjuttiotalet satsades de nödvändiga pengarna i fabriker och i bilens utveckling som gav Range Rover den andra andning den så väl behövde.

När grillens ribbor blev horisontella förändrades utseendet mycket.

Nu fick den fyra dörrar, det gick att få automatlåda och de övriga lyxtillbehören kom efterhand. Attityden ändrades nästan år från år och Range Rover klättrade både på statusstegen och i pris. Men ändå är det de nyare bilarna som är mest prisvärda för dig att köpa.

Med förlängt chassi blev gången mjukare samtidigt som baksätespassagerarna fick mer plats. Lyxen i LSE var total.

I Klassiker nr 6/2022 finns en köpguide för de senare årsmodellerna, perfekt att hålla i handen när du letar rätt Range Rover – och såklart för dig som är nyfiken på hur livet kan vara i en terränggående ikon.

De sista åren fick Range Rover tillnamnet "Classic" – en efterträdare var på gång.

Läs köpguiden i Klassiker nr 6/2022!

Ur innehållet:

Ögonblicket Bilteve med ett uppdrag
Inga bredsladdar i motljus som i dagens bilprogram. För 50 år sedan skulle biltillverkarna ställas till svars i TV. 

Talbot Matra Rancho 1981
Uttrycksfull, trendig och extremt rymlig – Jens lyckades få tag i ett överlevarexemplar av första "stadsjeepen"!

Automobilia Vagnmärken
Det var inte bara viktigt att tillhöra en klubb, medlemskapet skulle manifesteras med ett snyggt emblem i grillen också. 

Saab 93 1959
Det finns inga gränser för omfattningen på insatserna när Projekt 93 ska få rätt hjulutrustning. 

Frukostklubben är igång!
Morgonpigga bilentusiaster samlas rekordmånga gånger på rekordmånga platser i år. Bildextra! 

Moped Achilles
I västtyska Willhelmshaven pressade man fram extremt snygga mopeder. Tyvärr var även ekonomin pressad.

Här har du mitt billiv!
Den här gången är det Robert Petersson som öppnar sitt foto­album och delar med sig av höjdarbilarna genom åren. 

Peugeot 106 1992
Efter en lång konvalescens kan vi äntligen friskförklara Patient 106. Vi firar med en resa till nästa projekt...  

Broschyren Mercedes-Benz T-serie
Äntligen en kombi på programmet – Mercedes reklam­makare vädrade morgonluft när S123-serien introducerades.  
 
Sverigeresan Ford Anglia mot Enköping
Sveriges närmaste stad – dit åker vi! Men kommer vi någonsin fram? Och spelar det egentligen någon roll?

Klassikerguiden Range Rover Classic
Fyrhjulsdrift, hög sittposition och assistans med det mesta. Range Rover blev bara lyxigare med åren. Vågar du? 

Våra Klassiker
Jon avdigitaliserar VW 1600, Fredrik avyttrar Ford Fiesta och familjen Legelius återköper lastglad Austin A70. 

Läsarnas Klassiker
Urban har förbättrat sin VW 1200 under 30 år, Mats har prutat till sig en Ford StreetKa och Hans hittade sin lyx-Volvo under ett träd. Skriv om din klassiker du också!

Fixa själv Mars II Electric
Historiens kanske minst allmängiltiga mektips men ändå lite intressant. Tycker vi. Vår elbil vaknar till liv!

Evenemangskalender
Träffsuget fortsätter att hålla i sig – här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

Fiat 500L 1970
Insmugglad tillsammans med ett parti kvalitetsskor kom den till Stockholm som en uppskattad 50-årspresent.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.