Land Rover hade verkligen en slitstark oxe till bil; robust och fyrhjulsdriven med kapacitet för att ta sig fram i väglöst land – och att fuska som traktor om det knep. Men det senaste, det som förväntades bli framtiden var en kombination av terrängegenskaper och lyx. När Range Rover presenterades hade den looken och visst var den bättre utrustad, bekvämare och lyxigare än Land Rover. Men den var långt ifrån så salongsmässig som utvecklarna hade tänkt. Och de där bakdörrarna som alla var överens om skulle hjälpa försäljningen fanns inte där.
Under sjuttiotalet var brittisk bilindustri i fritt fall med sammanslagningar, strejker och dålig kvalitet. Det kunde ha gått hur som helst med Range Rover om man inte i sista sekund förstod vilken potential bilen hade; potential att tjäna pengar – och bli en ikon. Först mot slutet av sjuttiotalet satsades de nödvändiga pengarna i fabriker och i bilens utveckling som gav Range Rover den andra andning den så väl behövde.
Nu fick den fyra dörrar, det gick att få automatlåda och de övriga lyxtillbehören kom efterhand. Attityden ändrades nästan år från år och Range Rover klättrade både på statusstegen och i pris. Men ändå är det de nyare bilarna som är mest prisvärda för dig att köpa.
I Klassiker nr 6/2022 finns en köpguide för de senare årsmodellerna, perfekt att hålla i handen när du letar rätt Range Rover – och såklart för dig som är nyfiken på hur livet kan vara i en terränggående ikon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.