
Saab 99 var vid lanseringen en tvådörrarsbil, vilket inte var så lämpligt för en patrullbil. I april 1970 kom en fyrdörrarsversion och i januari 1972 lanserades 99 EMS med Saabs egenutvecklade insprutningsmotor på 110 hk. Med rätt antal dörrar och en stark motor fanns förutsättningen för en polisversion av Saab 99 – dessutom kunde polisen få automatväxlade bilar. Men det fanns fortfarande ett problem. Det hade inom polisen hävdats att man bara kunde ha bakhjulsdrivna bilar! Vi Bilägare skrev 1972: ” Nu har man trots allt låtit det sunda förnuftet segra”.

Hösten 1972 gjorde Rikspolisstyrelsen sin första stora beställning av Saab 99 med EMS-motorn. Det var 31 manuellt växlade bilar och nio med automatlåda. Efter att bilarna byggts i Trollhättan togs de till Nyköping där man redan hade stor erfarenhet av att bygga om bilar för polisbruk, här hade ju polisens Plymouth Valiant iordningsställts. Polisens Saab 99 skulle framförallt användas för trafikövervakning. Beställningen hösten 1972 var bara den första i en lång rad, På bara drygt tre år köpte den svenska polisen in inte mindre än 550 stycken Saab 99.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.