Nästa artikel
När Saab blev polisbil
Reportage

När Saab blev polisbil

Publicerad Igår 13:30 (uppdaterad Igår 15:34)
Det var med Saab 99 som den svenska polisen fick ett till svenskt bilmärke i sin fordonsflotta. Men kunde polisen verkligen ha framhjulsdrivna bilar?

Saab 99 var vid lanseringen en tvådörrarsbil, vilket inte var så lämpligt för en patrullbil. I april 1970 kom en fyrdörrarsversion och i januari 1972 lanserades 99 EMS med Saabs egenutvecklade insprutningsmotor på 110 hk. Med rätt antal dörrar och en stark motor fanns förutsättningen för en polisversion av Saab 99 – dessutom kunde polisen få automatväxlade bilar. Men det fanns fortfarande ett problem. Det hade inom polisen hävdats att man bara kunde ha bakhjulsdrivna bilar! Vi Bilägare skrev 1972: ” Nu har man trots allt låtit det sunda förnuftet segra”.

Hösten 1972 gjorde Rikspolisstyrelsen sin första stora beställning av Saab 99 med EMS-motorn. Det var 31 manuellt växlade bilar och nio med automatlåda. Efter att bilarna byggts i Trollhättan togs de till Nyköping där man redan hade stor erfarenhet av att bygga om bilar för polisbruk, här hade ju polisens Plymouth Valiant iordningsställts. Polisens Saab 99 skulle framförallt användas för trafikövervakning. Beställningen hösten 1972 var bara den första i en lång rad, På bara drygt tre år köpte den svenska polisen in inte mindre än 550 stycken Saab 99.

Polisbilar - Klassikers samlarserie #38

Polisbilar i Sverige – ofta Volvo och Saab men det har förekommit andra märken också. Här har vi samlat några av Klassikers bästa artiklar om ordningsmaktens mobila tjänstevapen – från 1930-tal fram till 1990-tal.

Polisens alla Saab

Från tvåtakt till sista 9-5 – inklusive 95 och Saab-Lancia 600! Den svenska polisen har kört mycket Saab.

Polisens alla Volvo
Lagens långa arm blev ännu längre när polisbilen gjorde entré. Den svenska polisen har kört ännu mer Volvo.

PV56 – polisvolvon som fick radio
Det var inte bara bilen som gjorde polisen modern, radiokommunikationen var minst lika viktig.

Opel Kapitän 
Rymlig kupé, rödljus på taket och en polisradio. Det var vad som behövdes på den tiden när polisen var kommunal.

Volvo Duett 
Duett var vanlig som polisbil men att hitta en överlevare var desto svårare. En särskild spaningsgrupp upprättades.

Plymouth Valiant & Dodge A108
Saab-ANA sålde och polisen köpte. Valiant var en av de vanligaste och A108 en av de ovanligaste polisbilarna!

Volvo Amazon
Svenska staten som bilutvecklare – det blev resultatet av de stora specialbeställningarna av polisbilar från Volvo.

Ögonblicket Volvo 144
Dramatik när polisbil dras upp ur sjö med helikopterhjälp.

Coola cops kör Saab 
Det perfekta tjänstevapnet i Aspen, Colorado. Inte Orange County, om man nu skulle tro det...

Volkswagen Caravelle 1981
Svartvit och luftkyld, en tydlig tidsmarkör i toppskick!

Saab 900 CD
Den är inte bara lång och har en fascinerande historia. Den är också skottsäker och i bagaget finns en flyktlucka!

Volvo 245 Diesel
Janko har en 245 Polisbil med diesel som gick på prov i Storuman. Snabb? Ne

Saab 9000i
Smidig, rymlig och idag extremt ovanlig. Vi kör Polis­tekniska museets klassiker.

Volvo 940
När polisen körde blåvitt! På 1990-talet hade polis­bilar fort­farande sedankaross – och var bakhjuls­drivna.

Polismuseets fordonssamling 
En av världens finaste samlingar av polisfordon finns strax söder om Stockholm.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.