Nästa artikel
När Saab slopade ratten
Bilvärlden 30 år sedan

När Saab slopade ratten

Publicerad 12 april 2022 (uppdaterad 2024-10-10 11:40)
Skulle framtidens bilar vara utan ratt? Saab experimenterade med en joystickstyrd bil 1992.

Ratten har inte alltid funnits där. Det var först under 1890-talet som den började synas på nya automobiler. De första bilarna hade en styrspak, men den konkurrerades snart ut av nymodigheten ratten.

Idén med en styrspak är alltså inte ny, men tekniken bakom har förändrats en hel del. Redan 1955 byggde Pontiac experimentbilen Firebird III med en fast styrspak som kände av handens tryck och reglerades via ett 'fly-by-wire' system - en nymodighet som just dykt upp i jaktplanen vid den tiden.

Saab hade ju som bekant en del input från flyget och det kom till användning i Prometheus som det joystickstyrda experimentet kallades.

Föremålet för experimentet var en vanlig Saab 9000 Turbo med automat. Ratten åkte ur - ett knippe små elmotorer och processorer med en joystick monterades på förarens högersida. Lite reglage som torkare, blinkers och sådant flyttades till förardörren.

Istället för rattstång skötte ett hydrauliskt system överföringen från joysticken till framvagnen - Drive by wire.

Projektet från 1992 var en del av något som kallades för Prometheus - kort för Programme for European Traffic with Highest Efficiency and Unprecedented Safety.

Det kom till under andra halvan av åttiotalet och var ett slags samarbete mellan bilindustri och myndigheter.  Andra inblandade var BMW, Mercedes-Benz, Jaguar och några till. Vid den här tiden hade datorer börjat bli en del av vardagen och mycket av Prometheus  handlade om hur man skulle implementera det i bilarna - med fokus på säkerhet.

Med joystick hade man en säkerhetsmässig fördel. Ratt och rattstång eliminerades - istället gjordes plats för en rejäl airbag.

Körmässigt krävdes en hel del tillvänjning, att lära sig köra bil på nytt. Fast ratten kommer nog ändå dominera i bilar under överskådlig framtid.

Men det hindrar inte att alternativ fortsätter att dyka upp. 1998 utrustade Mercedes-Benz en SL med dubbla joysticks. 

Där ratten suttit fanns nu ett extra fack. Här hittar man ett litet minikontor att sysselsätta sig med under körning - komplett med ett par coola solgasögon! 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.