Den idag legendariska Carrera RS-modellen kom 1973.
RS skapades för att Porsche skulle kunna homologisera modellen för Grupp 4 i racing.
Bilen var lättad till 960 kg och motorn var uppborrad till 2,7 liter och försedd med mekanisk insprutning gav den 210 hk.
Fartresuserna var otroliga; 0-100 km/h klarades av på 5,8 sekunder och toppfarten var 245 km/h.
Men det som för evigt brände in 911 RS på så många entusiasters näthinnor var nog utseendet.
De första Carrera RS var alla i den tyska tävlingsfärgen vitt med röd eller blå dekorfärg och texten Carrera längst nere längs karossidan.
En frontspoiler och den karakteristiska ankstjärtsspoilern tog tillsammans bort bilens lyfttendenser i hög fart.
Läs mer om Porsche 911 i Klassiker nr 3/2010 - ute i butik den 23/3.
Nypris: 65 100 kronor.
Värde idag: 1 000 000 - 1 500 000 kronor*.
Motor: Luftkyld boxersexa med två överliggande kamaxlar. Bränsleinsprutning. Volym 2 687 cm3. Max effekt 210 hk DIN vid 6 300 r/min. Max vridmoment 255 Nm vid 5 100 r/min.
Kraftöverföring: Svansmotor, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda alt. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 227 cm. Längd/bredd/höjd 415/161/132 cm. Spårvidd fram/bak 137/139 cm. Tjänstevikt 1 090 kg. Tank 62 liter.
Fjädring/hjulställ: Delad bakaxel, torsionsfjädrar runt om. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång. 3,75 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10,7 m.
Hjul: Lättmetallfälgar, bredd 6 tum fram 7 tum bak, däck 185/70 VR 15 fram 215/60 VR 15 bak.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Ventilerade skivor runt om.
Fartresurser: Toppfart 245 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s.
Förbrukning: 1,13 l/mil blandad körning.
Källor: Automobil Revue, Jan Ulléns bilfakta
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.