Tyska Zender och Theis K1 var bara två av alla de företag som tog fram stylingkit till Volvos 700-serie. När Volvo själva hängde på trenden så var det förstås för att det fanns pengar att tjäna, men man menade också att originaltillbehören hade viktiga fördelar. Som biltillverkare hade de sett till att bromsarnas kylning inte påverkades och delarna hade också krocktestats.
Designförslagen till stylingkiten hade gjorts av designchefen Jan Wilsgaard och designern Håkan Malmgren. I slutändan tog Volvo fram två olika kit. Det mindre omfattande kallades add-on bodykit och det större klädde in stötfångarna och skulle lackeras i samma kulör som karossen. Det mer omfattande kitet hade formgetts av Håkan Malmgren. Delarna var tillverkade i poly-uretanplast och glidskenor såg till att den främre och bakre stötfångaren kunde röra sig som på standardbilen.
Enligt Volvo behövde man inte borra några hål för att montera bodykitet. Individualismen fortsatte ner på detaljnivå, det fanns två olika tröskelbreddare – eller kjolar som delen också kallades. Volvos stora spoilervinge såg massiv ut men behövde bara monteras med clips och dubbelhäftande tejp. Med på köpet fick man också två kraftigare gasfjädrar så att bakluckan inte skulle falla ner av den ökade tyngden.
Det fanns också förnuftiga argument för plast-inbakningen. Enligt Volvo så minskade bodykitet luftmotståndet med 5-10 procent, men ännu viktigare var nog att det kunde minska bilens tendens att lyfta i fronten i höga farter och på så vis blev Volvon mer sidvindsstabil. Volvo hade helt klart satt upp fingret i luften och uppfattat en trend. ”Den nya ’folkrörelsen’ går ut på att man skapar sin egen personliga Volvo med hjälp av Volvo Original Reservdelar och Tillbehör” stod det i en Volvokatalog.
I VolvoKlassiker 2023 går vi på djupet med att reda ut tillbehören till Volvo 740. Vi har till och med återskapat hur det kunde se ut i en tillbehörskatalog på 1980-talet!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.