Den visades upp på Tokyomässan som Datsun 1500 Sport coupé, men det lät ju inget vidare elegant. Så omgående döptes den om till Nissan Silvia.
När Silvia visades upp i spetember 1964 var det antagligen det lyxigaste som kommit ur den Japanska bilindustrin dittills.
För designen stod greven Albrecht Graf von Goertz, som på meritlistan även hade den vacka BMW 507.
Under skalet använde man rätt mycket delar från sportbilen Fairlady, även dess 1,6 liters fyra med överliggande kam och dubbla SU-förgasare. Den gav 96 hästkrafter.
Exklusiv var den, de handbyggdes i Nissans Shataifabrik, där man knackade karosserna för hand.
Det var en ganska nätt bil, 4 meter på längden och 150cm bred. Vikten landade på blott 975 kilo.
Av förståeliga skäl var produktionstakten ganska låg, men för en rent handbyggd bil så är summan 554 exemplar en rätt imponerande siffra ändå. De allra flesta byggdes under kalenderåret 1965. De sista lämnade fabriken 1968.
Några av dom fick åka utomlands med. 49 stycken skeppades till Australien, och ytterligare tio åkte till andra länder.
Två stycken skall ha kommit till Sverige någon gång på nittiotalet, någon som vet något mer om dessa?
För designen stod greven Albrecht Graf von Goertz, som på meritlistan även hade den vacka BMW 507.
Under skalet använde man rätt mycket delar från sportbilen Fairlady, även dess 1,6 liters fyra med överliggande kam och dubbla SU-förgasare. Den gav 96 hästkrafter.
Exklusiv var den, de handbyggdes i Nissans Shataifabrik, där man knackade karosserna för hand.
Det var en ganska nätt bil, 4 meter på längden och 150cm bred. Vikten landade på blott 975 kilo.
Av förståeliga skäl var produktionstakten ganska låg, men för en rent handbyggd bil så är summan 554 exemplar en rätt imponerande siffra ändå. De allra flesta byggdes under kalenderåret 1965. De sista lämnade fabriken 1968.
Några av dom fick åka utomlands med. 49 stycken skeppades till Australien, och ytterligare tio åkte till andra länder.
Två stycken skall ha kommit till Sverige någon gång på nittiotalet, någon som vet något mer om dessa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.