Panik i verkstan! I absolut elfte timmen inför avfärd till stora mässan i Jönköping väljer Plan 53 att börja spotta och fräsa, gå illa och helt enkelt vägra lämna Jämtland. Hela planen att ha den som dragbil framför det andra projektet Plan Farfar går i stöpet. Nu går ett nödrop ut över landet. Kan någon hjälpa Julle att få ner Chevan från Östersund till Jönköping innan mässan öppnar?
I vanlig ordning arbetades det in i det allra sista i Julles verkstad inför Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Bågen var extra högt spänd – det var inte ett utan två projekt som skulle bli klara inför mässan. Den välkända Chevan Plan 53 skulle dra det senaste bygget Plan Farfar de 70 milen.
Trots massiv arbetsbörda för Kåre och Julle och en strikt tidsplan såg det in i det allra sista ut att klaffa. Plan 53 har de senaste veckorna fått dragkrok, säkerhetsbälten, fungerande instrumentering, nylackerad dörr, matta, stereoanläggning och mycket annat. Den har gått som en dröm, varje tur har varit en njutning.
Men så igår kväll, bara några timmar innan avfärd drabbades den av premiärnerver. Den började plötsligt gå illa, knappt alls faktiskt. Intensiv felsökning vidtog. Tändinställning, förgasarrengöring, kablar, stift, ja alla tänddelar byttes igen och bränslesytemet gicks igenom ytterligare en gång. Inget hjälpte.
– Kanske är det kamaxeln, säger Julle på telefon. Den kan ha gått ner sig.
Julle och Kåre är just nu på väg söderut med Plan Farfar på släp efter en modern bil. Chevan står kvar i verkstaden Ås. Våra hjältar är trötta och lite nedslagna. De har jobbat hårt och förtjänade verkligen triumfen att komma fram till Elmia.
Därför skickar vi nu ut ett nödrop – finns det någon som skulle kunna transportera ner Plan 53 till Jönköping? Eller åtminstone en bit på väg? Så kanske någon annan kan ta vid längs vägen? För visst vore det väl kul om det gick att lösa?
För att få Plan Farfar och Plan 53 att gå i mål på Elmia behöver vi en Plan B!
I skrivande stund är det 24 timmar kvar till mässan öppnar!
Trots massiv arbetsbörda för Kåre och Julle och en strikt tidsplan såg det in i det allra sista ut att klaffa. Plan 53 har de senaste veckorna fått dragkrok, säkerhetsbälten, fungerande instrumentering, nylackerad dörr, matta, stereoanläggning och mycket annat. Den har gått som en dröm, varje tur har varit en njutning.
Men så igår kväll, bara några timmar innan avfärd drabbades den av premiärnerver. Den började plötsligt gå illa, knappt alls faktiskt. Intensiv felsökning vidtog. Tändinställning, förgasarrengöring, kablar, stift, ja alla tänddelar byttes igen och bränslesytemet gicks igenom ytterligare en gång. Inget hjälpte.
– Kanske är det kamaxeln, säger Julle på telefon. Den kan ha gått ner sig.
Julle och Kåre är just nu på väg söderut med Plan Farfar på släp efter en modern bil. Chevan står kvar i verkstaden Ås. Våra hjältar är trötta och lite nedslagna. De har jobbat hårt och förtjänade verkligen triumfen att komma fram till Elmia.
Därför skickar vi nu ut ett nödrop – finns det någon som skulle kunna transportera ner Plan 53 till Jönköping? Eller åtminstone en bit på väg? Så kanske någon annan kan ta vid längs vägen? För visst vore det väl kul om det gick att lösa?
För att få Plan Farfar och Plan 53 att gå i mål på Elmia behöver vi en Plan B!
I skrivande stund är det 24 timmar kvar till mässan öppnar!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.