Nästa artikel
Nomaden från Sydafrika
Reportage

Nomaden från Sydafrika

Publicerad 11 juli 2023

 

Namnet Nomad prydde Chevrolets mest eleganta stationsvagn under femtiotalet. När GM dammade av det igen hamnade det på en mer rustik modell.

General Motors har funnits i Sydafrika ända sedan 1913. I början av sjuttiotalet var deras program en salig blandning av amerikanska modeller, importerade Holdens och modifierade Oplar - samt bastarden Ranger som var något Opel/Vauxhall mellanting.  Vad man inte hade var en robust och oöm farmarbil. 

Fordonet skulle till största delen bestå av lokalproducerat och det var den med råge - hela 82% av bilen bestod av inhemska delar.   Resten plockades ihop av GM_delar från hela fyra kontinenter! Under utvecklingen lär den kallats för 'the Pug' men döptes officiellt till Nomad.  

Instrument och växellåda togs från Opel - Holden bidrog med bakaxeln.  Motorn var GM Sydafrikas version av en 2,5liters OHV fyra som från början satt i Chevy II Nova. Förgasaren var en Rochester från USA.  
Skivbromsar fram kom från Chevrolet 1900 som var en lokal variant av Vauxhall Firenza.  Bak satt trummor från Chevrolet 3800 som i grunden var en Opel Rekord. Växellådan byggdes av Borg-Warner i Sydafrika med extra låg etta för kunna forcera branta backar. Karossen var gjord på enklast möjliga vis med raka plåtar - det här var ett fordon för tuffa tag i ett tufft klimat. 
 

Nomad kom ut 1976 och första året sålde man 2572 stycken. Sen dalade det något, under resten av Nomadens levnad skall man producerat mellan 250 och 350 stycken om året.  Den sista Nomaden rullade ut ur fabriken i Port Elizabeth 1980. 

 

 


 

 
 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.