Det var ingen räckviddsångest alls när elbilen Mars II Electric fick åka iväg från Stockholm och Klassikers redaktion till Göteborg. Den här gången åker den nämligen täckt släp!
Från onsdag 18 januari till lördag 21 januari pågår Automässan på Svenska Mässan i Göteborg. Det är en fackmässa för den som jobbar med motorbranschens service- och eftermarknad. Elektrifiering är ett av de stora ämnena på mässan och vad passar då bättre än att Klassikers elbil Mars II Electric från 1968 finns på plats. Den är en av cirka 45 exemplar som byggdes 1967-68 av amerikanska Electric Fuel Propulsion.
I grunden är Mars II Electric en Renault 10 som fått bensinmotorn ersatt med en likströmsmotor på 12 kilowatt. En bil exporterades till Europa och den köptes av Kungliga Vattenfallsstyrelsen. När Klassiker köpte den hade den stått i många år men nu är den åter på rull. Vattenfall InCharge har hjälpt oss att göra det möjligt.
Reservdelsspecialisten Atoy har hjälpt oss på Klassiker med delar - framförallt batterier – och på Automässan finns Mars II Electric att se i Atoys monter C03:02. Här är en länk med mer information om mässan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.