Nästa artikel
Nu är lågmilar-Opeln på auktion!
Reportage

Nu är lågmilar-Opeln på auktion!

Publicerad 2025-02-18 14:30 (uppdaterad 2025-02-18 16:09)
Med under 1 300 mil på mätare och ett osedvanligt gott skick står en Opel Ascona ut som ett knallorange utropstecken i auktionslistan. Men räcker intresset till för att den ska bli såld? Värderingen når upp till 200 000 kronor...

En Opel Ascona 19S från 1977 var först ut i Klassiker nr 3/2020 – en bil med lågt miltal och ett osannolikt skick. Modellen var ju oftast redan på åttiotalet hårdkörd och tillfälligt upplivad med konstgjord andning förklädd till lurvig överdragsklädsel och hönstrappa. Men inte den här.
"Trots att decennierna passerat är nybilskänslan svindlande intakt. Gummilisterna sluter tätt på ett sugande vis vid dörrstängning och det känns inte som någon överhuvudtaget har suttit i förarstolen. Det vita innertaket och solskydden uppvisar inte ens en tillstymmelse till svärta eller flott från fingrar. Inga kängor eller gympadojor har skavt mot de träkolsfärgade tygmattorna."

Någon mer som kan tänka sig att ta plats här? Ascona blev inte poppis som rallybil för inte.

Men för ett ögonblick var faktiskt Asconan måltavla för ett rallybygge – köparen imponerades av skicket men trodde att mätaren gått ett varv. Fast cirka 12 000 mil var faktiskt 1 200 mil. Och med det undgick Opeln ödet att bli kastad på tvärsen i tighta gruskurvor och skickad över krön. Inte för att en Ascona vantrivs i den miljön, tvärtom. Men just det här exemplaret förtjänade bättre. Och fick det.

Jo, 88 hk räcker för att ha roligt om bilen svarar – och väger under 1 100 kg.

Sedan 2018, när bilen senast bytte ägare och definitivt skonades från specialsträckorna, har Opel Asconan körts väldigt sparsamt; fortfarande finns cirka 25 mils marginal kvar till 1 300-milastrecket. Den 20 februari går klubbslaget i Bilweb Auctions nätauktion där värderingen har lagts mellan 170 000 och 200 000 kronor. Hundratusenkronorsstrecket är redan passerat men kommer buden att räcka till? 

Opel Asconan ligger uppe i Bilweb Auctions februariauktion, som klubbas 20/2.

Läs reportaget om Asconan i Klassiker – tidningen köper du i vår webbshop!

Ur innehållet i Klassiker # 3.2020

 

Ögonblicket En sista Eriksgata
Man ur huse när Kung Gustav VI Adolf efter sin död fördes genom landet i Chevrolet 1955.

Opel Ascona B 1,9S 1977
Nyskick ner i minsta fiber – Hasse Gustafsson hade turen att hitta en obrukad bruksbil. 1 273 mil sedan ny!

Årets Klassiker Volvo 142 S 1967
Klassikers läsare har sagt sitt – vinnare av titeln Årets Klassiker 2020 blev en tidig rackare i extremt god form.

Stoppad V8-dröm Volvo P1560
Den var på vippen att bli efterträdare till Volvo 140 men kanske var det tur för Volvo att PG sade nej.

Så forskar du i din bils historia
Vad hände med din bil efter att du sålt den, vem köpte din nuvarande bil ny och vad hände egentligen med Prins Bertils Porsche 911? Bilforskning är roligt!

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front har alltid varit de minst eftertraktade – det håller på att vända. It's hip to be square!

Uppdrag Japan
Det svenska folket tog verkligen den japanska bilen till sina hjärtan under 1980-talet. Men hur många finns det kvar? Vi ger oss ut på japanspan.

Custom-mopparna
Mopparna från 1970-talets Hot Rod Show i Marmorhallarna – tidningen Moped har spårat upp dem. Vilka byggen!

Klassikerguiden Mercedes-Benz 190
Utmaningen var att bygga en mindre bil med samma kvalitet, komfort och stil. Mercedes lyckades – det är dags att upptäcka en av 80-talets mest intressanta bilar!

Våra Klassiker
Julle smider planer, Calle köper Toyota Starlet, Fredrik Romare lagar elfel och Joakim får fart på sin 1800E.

Läsarnas Klassiker
Knallröd Audi Quattro, svartvit Volvo Amazon och en gräddig Jaguar – vilken underbar blandning!

Fixa själv Kamremsbyte Volvo 360
Operationen som kan sätta skräck i även den mest erfarna mekaniker – vi provar att fixa det själva!

Guru Citroënvännen i Göteborg
Ulf Stålnacke inledde sin Citroënkarriär med att olovandes skruva isär sin pappas DS. Nu står kunderna på kö!

Rover 10 Six Light Saloon 1947
Direktör Bolinder trivdes bäst i baksätet på Westeråsmaskiners direktionsvagn. Jodå, det är bekvämt men han missade en mycket trevlig körupplevelse.

På gatan Buick Special på Bromma Flygplats
Bilden är uppenbart arrangerad men inte desto mindre intressant för det. Parkeringen utanför flygplatsen bjuder på internationell känsla.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.