Årets jätteauktion på Kjell Olssons stora samling klassikerfordon närmar sig med stormsteg. Redan på måndag i nästa vecka läggs de första objekten ut till försäljning.
2017 års stora snackis i kretsarna är utan tvekan Kjell Olssons beslut att auktionera ut hela sin magnifika kollektion med nästan alla Volvos modeller från start, mängder med lastbilar, motorcyklar, moppar, reservdelar och kuriosa. I skrivande stund är det bara dagar till att den nätbaserade auktionen drar igång!
– Nästa vecka lägger vi ut de första bilarna, sedan fyller vi successivt på och blandar med lastbilar, motorcyklar, mopeder och delar, förklarar Michael Luft som är ansvarig för försäljningen på Bilweb.se där all budgivning kommer ske via deras hemsida.
Under följande fyra veckor kommer sedan auktionen pågå med final helgen den 22-23 september. Dagarna innan blir det visning på plats i blekingska Olofström vid Brocenter där Kjell Olsson tidigare haft en del av samlingen på sitt museum.
– Känslan är att det kommer bli välbesökt. Museet har haft öppet en dag i veckan under sommaren och det har varit ovanligt mycket långväga besökare från bland annat Belgien och Norge, fortsätter Michael Luft.
Han bekräftar att spekulanter försökt köpa bilar innan auktionen men där har de gått bet. Allt ska säljas på Bilweb.
– På den punkten har vi varit hundraprocentiga. I det här läget vore det bara dumt med sidoaffärer.
Trots att det hela snart rullar igång har Michael Luft än så länge inte full koll på hur många poster som egentligen kommer att bjudas ut. Men det är många – enbart fordonen är drygt 250 stycken, och under sommaren tillkom ytterligare några efter att Kjell öppnat ett antal containers han haft som förvaring.
– Det vi sagt nu är att vi kommer köra ytterligare en auktion någon månad senare efter den här första. Då framför allt med alla delarna som vi ännu inte hunnit katalogisera.
Många av Kjells kompisar har också hört av sig och frågat om de också kan sälja sina bilar.
– Sedan blir det alltid en och annan bil som inte kommer hämtas efter auktionen.
Det som i skrivande stund står överst på Michael Lufts och Kjell Olssons prioritetslista är att skriva historik och göra beskrivningar av skicket på alla auktionsobjekten. En grannlaga uppgift!
– Vi kommer göra en bedömning av kaross, motor, inredning och om det är några andra särskilda anmärkningar. Generellt kan man dock säga att många av bilarna rullade och var godkända när de ställdes på museet men sedan inte körda på några år.
Proveniens är också en viktig del men i de osäkra fallen kommer man hellre skriva replik för att vara på säkra sidan, enligt Luft.
– Den övergripande strategin blir att ta några av de mest attraktiva bilarna först så spekulanterna som missar första tåget får nya chanser!
– Nästa vecka lägger vi ut de första bilarna, sedan fyller vi successivt på och blandar med lastbilar, motorcyklar, mopeder och delar, förklarar Michael Luft som är ansvarig för försäljningen på Bilweb.se där all budgivning kommer ske via deras hemsida.
Under följande fyra veckor kommer sedan auktionen pågå med final helgen den 22-23 september. Dagarna innan blir det visning på plats i blekingska Olofström vid Brocenter där Kjell Olsson tidigare haft en del av samlingen på sitt museum.
– Känslan är att det kommer bli välbesökt. Museet har haft öppet en dag i veckan under sommaren och det har varit ovanligt mycket långväga besökare från bland annat Belgien och Norge, fortsätter Michael Luft.
Han bekräftar att spekulanter försökt köpa bilar innan auktionen men där har de gått bet. Allt ska säljas på Bilweb.
– På den punkten har vi varit hundraprocentiga. I det här läget vore det bara dumt med sidoaffärer.
Trots att det hela snart rullar igång har Michael Luft än så länge inte full koll på hur många poster som egentligen kommer att bjudas ut. Men det är många – enbart fordonen är drygt 250 stycken, och under sommaren tillkom ytterligare några efter att Kjell öppnat ett antal containers han haft som förvaring.
– Det vi sagt nu är att vi kommer köra ytterligare en auktion någon månad senare efter den här första. Då framför allt med alla delarna som vi ännu inte hunnit katalogisera.
Många av Kjells kompisar har också hört av sig och frågat om de också kan sälja sina bilar.
– Sedan blir det alltid en och annan bil som inte kommer hämtas efter auktionen.
Det som i skrivande stund står överst på Michael Lufts och Kjell Olssons prioritetslista är att skriva historik och göra beskrivningar av skicket på alla auktionsobjekten. En grannlaga uppgift!
– Vi kommer göra en bedömning av kaross, motor, inredning och om det är några andra särskilda anmärkningar. Generellt kan man dock säga att många av bilarna rullade och var godkända när de ställdes på museet men sedan inte körda på några år.
Proveniens är också en viktig del men i de osäkra fallen kommer man hellre skriva replik för att vara på säkra sidan, enligt Luft.
– Den övergripande strategin blir att ta några av de mest attraktiva bilarna först så spekulanterna som missar första tåget får nya chanser!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.