Historien om hur Volvo 760 och dess efterföljare togs fram och utvecklades är temat för en ny bok skriven av Klassikers Fredrik Nyblad.
Grattis Fredrik, det här är din tredje bok?
– Ja, men den första att handla om en enskild bilmodell. De är de bästa bilböckerna i mitt tycke, den är upplagd så som jag vill att en sådan bok ska vara. Förutom utvecklingen av bilarna, årsmodelländringar och andra hårda fakta så är den kryddad med bland annat modellbilar och motorsport. Men jag har också tagit med specialversioner som limousiner och polisbilar. Styling är ju ett 80-talsfenomen som även Volvo började ägna intresse åt då och det finns förstås också med i boken. Jag är glad att förläggaren på Trafik-Nostalgiska Förlaget också frågade om A-traktorer skulle vara med.
Varför titeln Från direktörsvagn till sossecontainer”?
– Därför att jag försöker skildra inte bara arbetet med att ta fram modellen utan också hur den sågs av sin samtid. När 760GLE lanserades 1982 ansågs det att Volvo blivit för exklusiv – inte helt olikt vad som sägs idag. Några år senare under börsyra och yuppievåg hade 740GL kommit och då var Volvo istället en sossecontainer.
Är det något nytt då?
– Absolut! Boken innehåller många tidigare opublicerade bilder och designskisser från Volvodesignern Håkan Malmgren som haft ett finger med i det mesta från prototypen av 760 till den sista faceliften av 960.
Har du själv haft någon av modellerna?
– Ja, jag köpte en 760 GLE 1987 hösten 2009. Jag ville överraska kollegerna på Klassiker med att komma till vår träff för 80-talsbilar med en bil som de inte att jag ägde. Den var inte dyr och efter att jag lagt ner 20 timmar på att göra den fin så blev den riktigt snygg. Jag gillar det ursprungliga utseendet på 760, det har ordentligt med karaktär och är faktiskt mer kilformad än man kan tro. Sedan gillar jag också utseendet på 960 efter faceliften 1995. Då blev modellen återigen så flärdfull och elegant som en toppmodell ska vara.
Men är det inte lite tidigt att skriva en bok om 700/900-serien?
– Nej inte alls! Jag tror att min bok kan knuffa de sista bakhjulsdrivna Volvobilarna in i klassikerfacket. Men framför allt så är det viktigt för mig att chansen att prata med de ingenjörer och designers som var med och utvecklade modellerna. Det kan jag inte göra om jag skulle skriva en bok om PV.
intresserad av att beställa boken? Anmäl ditt intresse och skicka ett e-postmeddelande genom att trycka här.
– Ja, men den första att handla om en enskild bilmodell. De är de bästa bilböckerna i mitt tycke, den är upplagd så som jag vill att en sådan bok ska vara. Förutom utvecklingen av bilarna, årsmodelländringar och andra hårda fakta så är den kryddad med bland annat modellbilar och motorsport. Men jag har också tagit med specialversioner som limousiner och polisbilar. Styling är ju ett 80-talsfenomen som även Volvo började ägna intresse åt då och det finns förstås också med i boken. Jag är glad att förläggaren på Trafik-Nostalgiska Förlaget också frågade om A-traktorer skulle vara med.
Varför titeln Från direktörsvagn till sossecontainer”?
– Därför att jag försöker skildra inte bara arbetet med att ta fram modellen utan också hur den sågs av sin samtid. När 760GLE lanserades 1982 ansågs det att Volvo blivit för exklusiv – inte helt olikt vad som sägs idag. Några år senare under börsyra och yuppievåg hade 740GL kommit och då var Volvo istället en sossecontainer.
Är det något nytt då?
– Absolut! Boken innehåller många tidigare opublicerade bilder och designskisser från Volvodesignern Håkan Malmgren som haft ett finger med i det mesta från prototypen av 760 till den sista faceliften av 960.
Har du själv haft någon av modellerna?
– Ja, jag köpte en 760 GLE 1987 hösten 2009. Jag ville överraska kollegerna på Klassiker med att komma till vår träff för 80-talsbilar med en bil som de inte att jag ägde. Den var inte dyr och efter att jag lagt ner 20 timmar på att göra den fin så blev den riktigt snygg. Jag gillar det ursprungliga utseendet på 760, det har ordentligt med karaktär och är faktiskt mer kilformad än man kan tro. Sedan gillar jag också utseendet på 960 efter faceliften 1995. Då blev modellen återigen så flärdfull och elegant som en toppmodell ska vara.
Men är det inte lite tidigt att skriva en bok om 700/900-serien?
– Nej inte alls! Jag tror att min bok kan knuffa de sista bakhjulsdrivna Volvobilarna in i klassikerfacket. Men framför allt så är det viktigt för mig att chansen att prata med de ingenjörer och designers som var med och utvecklade modellerna. Det kan jag inte göra om jag skulle skriva en bok om PV.
intresserad av att beställa boken? Anmäl ditt intresse och skicka ett e-postmeddelande genom att trycka här.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.