Nästa artikel
Ny plats för Volvoträffen VROM
Reportage

Ny plats för Volvoträffen VROM

Publicerad 2024-06-04 14:30
När Volvos museum nu lagts ner så flyttar också den stora Volvoträffen VROM. Så här blir evenemanget den 16-18 augusti.

I många år har VROM haft Volvos museum i Arendal som nav för evenemanget, inte minst för marknaden och träffen på söndagen. Men VROM har flyttat förr och efter att Volvo museum lades ner i december 2023 och Volvo huvudsakligen flyttat från Arendalsområdet så blir det nu träff på en ny plats. 

–    Programmet ändras inte, det är platsen, säger Håkan Gedda som är ordförande för VROM.
Precis som tidigare är VROM 2024 ett tredagarsevenemang. Fredagen är vikt för ett studiebesök på Volvo lastvagnars fabrik i Tuve. Det här är den enda delen av evenemanget som kräver föranmälan till VROM, det finns totalt 80 platser. I samband med besöket kommer man också att få provköra lastbilar. 

–    Lördagen börjar med VROM-rundan som i år har start vid Saab Car Museum i Trollhättan. Vill man gå in där så får man betala inträdesavgift, säger Håkan Gedda. 
 

Håkan Gedda är ordförande för den ideella organisationen VROM som en rad olika Volvoklubbar medverkar i. 

Målgången är vid Volvohallen invid Volvo Cars huvudkontor på Gunnar Engellaus väg. Där kommer det också att hållas en föreläsning på kvällen. 
Söndagens träff och marknad hålls också i anslutning till Volvohallen. De arrangerande klubbarna och Klassiker kommer att finnas på plats vid den kupolformade byggnaden. Parkeringen framför är utställning för utvalda fordon. 

– Bakom kupolen finns två parkeringar och där är det totalt 480 platser, så vi kommer att få plats. Marknaden kommer att hållas inne i ett parkeringshus, så den är vädersäkrad, säger Håkan Gedda. 


En sak lyser med sin frånvaro i den planering som i nuläget finns för VROM 2024. Det finns inget på programmet som sker vid eller i det nya upplevelsecentret World of Volvo i centrala Göteborg. 

För uppdaterad information om träffen i Göteborg, gå till VROM:s hemsida. 
 

Klassiker Volvo Special 2023

Var det på 1980-talet som Volvos tillbehörsutbud var som bäst? I den åttonde upplagan av Klassikers specialutgåva om Volvo undersöker vi hur många tillbehör man egentligen kan ha i en 740 GL. 

Vi ger oss ut på en resa med en Volvo Amazon 1957 och kör längs en av få vägar i Sverige som verkligen slickar längs havet. 

Vi kör taxisuggan, PV831 som nästan bara Volvodignitärer fått åka med och i ett annat reportage kör vi Volvo Sport eller P1900 som den också kallas. 

Du får veta allt du undrat om Volvos populäraste lumparkompis, Valpen men också om efterträdarens förehavanden bakom järnridån – Volvo C202. 

Hur topprenoverar man B18-motor, var hittar man delar till klassiska Volvobilar och hur mycket är de värda? Allt detta besvaras i artiklar i vår specialutgåva. 
 
Totalt 124 sidor bara för dig som älskar Volvo!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.