Nästa artikel
Nya planer för Plan 53!
Plan 53 del 34

Nya planer för Plan 53!

Publicerad 25 februari 2018 (uppdaterad 26 februari 2018)
Sommarens hetsprojekt Plan 53 får tillbaka glöden när ännu en galen idé dyker upp och en ny tidsplan sätts. Den gamla Chevan ska köras 75 mil tur och retur till Bilsport Performance and Custom Motor Show i påsk. För egen maskin!
Kanske har någon undrat om Plan 53 helt avstannat efter sensommarens hets inför Wenngarn och visst har tempot dragits ned betydligt. Men det har ingalunda avstannat helt.

Jag körde och använde Chevan lite som bruksbil fram till första halkan sent i oktober. Tror jag hann rulla närmare 120 mil med den, men sedan garagerades den på 53-kompajonen Kåre Torfjälls jobb.

När jag sedan drog igång Plan Farfar så blev det för mig tajt med tid att ge Plan 53 kärlek. Men Kåre har försökt att hålla elden vid liv. Dels med bland annat service som oljebyte samt ventiljustering. Vi har en trilskande justering som gärna vrider upp sig själv.

Sedan har Kåre framför allt gett sig på en hel del åtgärder som vi faktiskt inte hann med i hetsen innan Wenngarn.

Bara en sådan sak som att kromlisterna på trösklarna har kommit på plats. Det var tydligen ingen lek men det lyfte verkligen och gjorde bilen så mycket mer komplett.

Vi bytte ju en dörr. Utsidan lackades nästan direkt men innanmätet har lyst retsamt mintgrönt varje gång man öppnat dörren. Nu har Kåre äntligen fått på rätt färg även på ”inkråmet” och när han ändå var igång och kladdade så renoverade han ratten och fick även färg på den.

Det handlar i Kåres värld en hel del om bling-bling och visst är det mycket av det blanka som ger det där lilla sista. Byte till rätt innerbackspegel, detaljer som instrumentbrädans knappar och efter en del letande hittades även ett NOS-emblem till rattens kringla. Just avsaknaden av emblemet mitt i synfältet har varit en otroligt störande detalj som nu sitter på plats.

Vår kamrat Johnny Fredriksen skänkte oss en blomvas för flera med månader sedan. Den sitter nu äntligen på plats och efter lite eftersök på bland annat Facebook så fick Kåre tag på den saknade tigerdekalen som det fanns spår efter på bakluckan.

Vår Cheva har ju känd historik och har rullat i Jämtlands raggarkretsar vilket vi givetvis tycker är oerhört häftigt och jobbar på att försöka återskapa och bevara.

Men det gäller ju samtidigt att försöka hålla en rimlig nivå på allt. Hackspetsdekalerna på framskärmarna är vårt tilltag. S-skylten på bakluckan var en detalj vi diskuterade fram och tillbaka. Det får inte bli för mycket men det är svårt att hålla tillbaka. Det finns så mycket fränt!

Varje gång jag kör -53:an blir jag glad över hur bra den funkar. Den känns oerhört trygg och är en fantastisk bil på alla sätt. Det visade den om inte annat under Jemtlands Veteranbils Klubbs vinterrally Tjälasvängen för några veckor sedan. Det blev en tur på över 20 mil på vintervägar i fjällnära terräng.

Men det här med tillförlitligheten planerar vi nu att utmana ganska rejält och med det avslöjar vi att Plan 53 ska till Jönköping nu i påsk...

Jovisst så är det! Plan 53 ska ställas ut på Elmia och då hoppas vi givetvis att du också kommer förbi och spanar in Chevan och tar ett snack med mig och Kåre.

Och eftersom vår förra ide om att köra Chevan för egen maskin till Wernngarn sprack – det blev ju trailer – så tar vi nu nya tag. Vi är så pass tokiga att vi nu sätter en ny ribba på att köra 53:an ner till Elmia i Jönköping och hem igen för egen maskin!

En ny nedräkning börjar och just därför körde vi ut -53:an till Ås i dagen till ära i värsta snöyran för några inbokade hobbykvällar innan Elmia. Det finns mer vi ska göra på’n innan vi kommer iväg och klockan tickar… Och nu var det väl f-n oxå...

33 dagar kvar...

Läs alla tidigare delar av Plan 53 här
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.