GM Nordiska hade huserat i Hammarbyhamnen sedan tjugotalet. Här rådde förr i tiden febril aktivitet med både import och sammansättning. Under sextiotalet förlorade både fabriken och större delen av hamnen sin betydelse. Importen från USA krympte rejält och ersattes mer och mer av mindre och modernare bilar från Opel och Vauxhall.
Här har man satsat på att bygga upp en hel liten utställning med Vauxhalls nyheter 1967. Från vänster Victor Estate, Viva och den stora sexcylindriga Cresta. I bakgrunden syns den lite finare Viva De Luxe med annorlunda grill.
Vauxhall Victor FC som generationen här kallas sjöng på sista versen - Viva HB på första. Den nya Vivan var i allt en modern bil och nu gick den även att få med fyra dörrar eller kombi till skillnad från föregångaren. Lite senare under året kom också den nya slant-4 motorn.
Cresta - den befann sig någonstans mittemellan. Cresta generation HC kom 1965 och gjordes fram till 1972. Det var det mer konservativa alternativet - rymlig och en trygg 3,2 liters sexa i motorrummet.
Det här året registrerades 2009 nya Vauxhalls i Sverige. Det var mindre än en tiondel av storsäljaren Opel som sålde hela 22452 stycken här, och då var det ändå ett dåligt år för dom.
Några år senare byttes Vauxhalls modeller ut mot Opelbaserade dito. I takt med dom gradvis tappade sin identitet tappade dom också sin redan dalande popularitet utanför Storbritannien. Sista året det gick att köpa en Vauxhall i Sverige var 1981.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.