Nästa artikel
Nyckeln till Volvokunden!
Reportage

Nyckeln till Volvokunden!

Publicerad 16 september 2021
Bil-Månsson, Bilbolaget och Rejmes var några av alla de Volvohandlare som finns och har funnits runt om i Sverige. Volvokunderna har bokstavligt talat burit med sig handlarna i fickorna genom deras nyckelringar!
Tage Rejme grundade 1952 en Volvoåterförsäljare i Ulricehamn. Idag har företaget med hans efternamn blivit ett regionalt bilimperium med förgreningar i Östergötland och Örebro län. På den andra sidan av nyckelringen uppmanas man att skaffa Rejmes förmånskort – då får man fem procents rabatt!
 
En av de äldsta fortfarande existerande Volvohandlarna är Bil-Månsson – numera skrivet Bilmånsson. Företaget grundades 1922 i Hörby som en bilverkstad och blev några år senare Fordåterförsäljare. Men från 1945 har det varit Volvo som gällt och numera finns man på en rad orter i nordvästra Skåne.
 
Bilbolaget i Örnsköldsvik slösar inte med orden. Bilbolaget grundades redan 1932 i Östersund och finns idag på en rad orter i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten.
 
Bland alla Volvohandlare vars firmanamn började på Claes, Ernst, Gösta och Johan stack värmländska Kajsa Jansson Bil ut. Företaget fanns i Karlstad, Filipstad och Hällefors. År 1997 sålde Kajsa Jansson sitt företag till Helmia.
 
Den glada tecknade gubben kan nog användas för att sälja nästan vad som helst. Men nu handlade det ju om Volvo Original Service hos Hans Persson Bil som verkade i Västmanland och sydöstra Dalarna. Bilia tog över företaget år 2007.

Mer nyckelringar från Volvohandlare finns i VolvoKlassiker 2021!
 

VolvoKlassiker 2021 – beställ den nu!

Ur innehållet:

Objekt Nyckelringar 
Det var reklamen man bar med sig – nyckelringarna från Volvohandlarna. Här är några av de bästa!

Volvo T-5R 
Inte störst men snabbast, starkast och dyrast. På rena nollbudgeten skapade Volvo hysteri med T-5R.

Guru Retroservice
Per Helgesson servar en allt stridare ström av klassiska Volvobilar. 

Grattis P1800 – 60 år!
Våren 1961 presenterade Volvo sin nya sportvagn för den svenska pressen vid Hotell Fars Hatt i Kungälv. 

Resan Volvo 240  
En strimla  av Ryssland med starka spår av både Tyskland och Sovjetunionen. Vi tar Volvon till Kaliningrad!

Volvo PV834 Ambulans
Fyra personer skulle få plats där bak i ambulansen som byggdes för Landstinget i Västerbotten. 

Yngve Nilssons Karosserifabrik  
I Laholm byggdes skräddarsydda Volvobilar. Vill ni ha lång, längre eller längst?

Volvo PV544  
Brinntiden för ungdomsbilar brukar vara kort. Det här är undantaget, en PV precis som de skulle vara 1981. 

Volvo 145 polisbil  
Med 140-serien levde Volvo upp till polisens höga krav. En Volvo 145 i uniform har plats för både bus och beslag!

Urban Jonssons Volvomuseum
Urban Jonsson gillar Volvo och helst ska de vara röda. Följ med till hans trivsamma museum i Värmland. 

Studio Wezäta 
Studio Wezäta satte färg på reklamen. Från studion i Göteborg togs bilderna på Volvo som spreds över världen.

Renoveringen Volvo Amazon 123 GT
Hans och Robert Scherman tog över en påbörjad renovering. På så vis kunde de lägga energin på detaljerna.

Volvo 145 Express polisbil
Designern Gunnar Falck fick uppdraget att formge en ersättare till Duetten. Så här kom 145 Express till. 

Volvo 480
Volvos första framhjulsdrivna bil var annorlunda på mer än ett sätt. Vem vill inte ha en Volvo med popuplampor?

Volvo Philip
En stor exklusiv Volvo med V8. Philip kunde ha blivit verklighet på 1950-talet. Istället fick den bli direktionsbil! 

Bakom kulisserna på Volvo Museum
Vad finns bakom de stängda dörrarna på Volvomuseet? Här är 10 spännande bilar som normalt inte visas upp.

Profilen Volvo PV 444 
Bilen som fick folkhemmet på hjul, gjorde Volvo till en volymtillverkare och öppnade dörren till USA-marknaden.

Volvo 760 cabriolet
Det pratades om serietillverkning men det blev bara två 760 cabriolet byggda i Leif Mellbergs verkstad i Nyköping.

Prislista Så mycket är din Volvo värd
Uppdaterad och utökad för sjätte året i rad. Det här är vår prisguide till 23 olika Volvomodeller.

Min första Volvo Hans Hedberg
Volvo Cars nye Heritage-ansvarige körde hårt med sin "Lilla Blå" som 19-åring, en 343 GL i specialutförande.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.