Byggena är baserade på nytillverkade specialkarosser och ser ut som de karosser Ford Advanced Vehicle Operations i Essex tog fram innan anläggningen stängdes 1975. Det unika med Borehams versioner är att Ford godkänt de med moderna medel och material förstärkta konstruktionerna och givit de 150 bilar som ska tillverkas nya och egna chassinummer. Åtskilliga moderniseringar har genomförts, bland annat för tajtare karosspringor än på originalet, LED-belysning fram och bak och en ny bakvagn av titan och aluminium.
Två olika motorer med dubbla överliggande kamaxlar erbjuds. Den ena är en modifierad version av en existerande motor, förstorad från 1 556 kubikcentimeter till 1 845 och med maxeffekten 185 hk. Den är kopplad till en fyrväxlad så kallad ”Ford bullet-låda” med rakskurna drev. Den andra motorn är en nykonstruktion på 2,1 liters volym och maxeffekt 300 hk vid hela 10 000 varv/min! Den kopplas till en femväxlad ”dogleglåda”.
Moderna finesser som servostyrning, låsningsfria bromsar och antispinn har skippats. Förarmiljön följer originalet i stilen men bilarna får luftkonditionering och en minimal medieskärm för Apple CarPlay. Priset? Från 295 000 pund, motsvarande ca 4,1 miljoner kronor. Nästa moderniserade bil som utlovas från Boreham Motorworks redan i år: Ford RS200.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.