Nästa artikel
Nytuff Escort RS med 300 hk
Reportage

Nytuff Escort RS med 300 hk

Publicerad Idag 14:30
Engelska Boreham Motorworks lanserar senare i år två läckra racerklassiker i modern tappning: Ford Escort Mk1 RS är först ut.

Byggena är baserade på nytillverkade specialkarosser och ser ut som de karosser Ford Advanced Vehicle Operations i Essex tog fram innan anläggningen stängdes 1975. Det unika med Borehams versioner är att Ford godkänt de med moderna medel och material förstärkta konstruktionerna och givit de 150 bilar som ska tillverkas nya och egna chassinummer. Åtskilliga moderniseringar har genomförts, bland annat för tajtare karosspringor än på originalet, LED-belysning fram och bak och en ny bakvagn av titan och aluminium. 
 

Modernare, mycket mer påkostat men ändå i den gamla stilen som så många gillar.

Två olika motorer med dubbla överliggande kamaxlar erbjuds. Den ena är en modifierad version av en existerande motor, förstorad från 1 556 kubikcentimeter till 1 845 och med maxeffekten 185 hk. Den är kopplad till en fyrväxlad så kallad ”Ford bullet-låda” med rakskurna drev. Den andra motorn är en nykonstruktion på 2,1 liters volym och maxeffekt 300 hk vid hela 10 000 varv/min! Den kopplas till en femväxlad ”dogleglåda”. 

Prislistan börjar på cirka fyra miljoner kronor... Är det värt de pengarna för att få köra en sprillans, ursnabb Escort?

Moderna finesser som servostyrning, låsningsfria bromsar och antispinn har skippats. Förarmiljön följer originalet i stilen men bilarna får luftkonditionering och en minimal medieskärm för Apple CarPlay. Priset? Från 295 000 pund, motsvarande ca 4,1 miljoner kronor. Nästa moderniserade bil som utlovas från Boreham Motorworks redan i år: Ford RS200.

Ford England - Klassikers samlarserie #10

JOLLY GOOD FORD!
Anglia, Cortina, Capri, Escort, Zephyr och Zodiac. I Klassikers nya samlarutgåva är det Ford med brittiska gener som gäller! Från Model Y ända fram Sierra Cosworth. Hundra sidor engelska Ford i starkt begränsad upplaga.

INNEHÅLLET:

Ford Model Y Junior Tudor 1934
Samma look som Ford V8 men med proportioner för smala engelska vägar.

Fordson Van 1950
Tommy Duvefelts Fordson skäms inte för att visa att den gjort sitt jobb.

Ford Anglia Special
Sven Logardts isracer som blev lite för fin. Var är den nu?

Ford Consul/Zephyr
Brittiska Ford hamnade helt rätt när Consul och Zephyr Six lanserades 1950.

Dokument Ford född ur funkis
I Stockholms Frihamn låg Fords stilrena fabrik – fantastiska bilder!

Klassikerguiden Anglia  1959-66
Moderna former och modern teknik – Anglia  var genomtänkt och -genomdesignad.

Obduktion Kent-motorn
Vi plockar isär Fords välkända crossflowmotor – så fungerar den.

Klassikerguiden Cortina Mk I & MkII
Få 60-talsbilar är så förknippade med motorsport. 

Rallyklassiker Ford Cortina Lotus
Tony ”Roten” Jansson vann Midnattssolsrallyt 2006 i Lotus Cortina.

Ford Cortina GT Mk II
Diskret på utsidan men rivigt inre – Cortina GT var ingen skrytmåns.

Rallyvinnare Till Mexiko i Escort
\\Som vilket rally som helst, bara lite längre\\" säger Hannu Mikkola 50 år senare.

Listverket Transit
En viktig spelare bland lätta transportbilar – mångsidig och arbetsglad.

Obduktion Essex V6
Den engelska Fordsexan – hur ser den ut inuti? Vi vet!

Zodiac Mk IV Estate
Sista engelska stor-Forden gör sig mycket bra som herrgårdsvagn.

Sverigeresan Escort i Västervik
Runda hus och psykofarmaka.

Capri 2000 GTXLR
Capri blev lite häftigare för varje bokstav som lades till i modellnamnet.

Sverigeresan Mexiko? Nej Uppland!
Uppställ genom hela Uppland när vi gör Sverigeresan i rallypreparerad Escort.

Escort RS 1800
Jim Nilsson ville ha ett sladdbarn till sin 40-årsdag. Likadan som Ari Vatanens.

Sierra RS Cosworth 1986
Beslutet att skapa en av 1980-talets absoluta fixstjärnor togs under en publunch. Vi testar hur bra den blev. 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första ­publiceringen.
Mycket nöje!

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.