1960-talet skulle bli ett bilköpardecennium. De goda åren rullade in.
För Saabs del sammanföll det med minskade beställningar av krigsflygplan, vilket underströk vikten av att investera stort i bilproduktionen – 50 miljoner! Det skulle ge ett tillskott på 25 000 kvadrat i fabriken i Trollhättan och en välbehövlig förnyelse av maskinparken.
Saab 93 presenterades den 1 december 1955. Skulle den kunna ensam kunna bära planerna på en årsproduktion om 60 000 bilar år 1963, varav hälften skulle gå på export? En säregen, äggformad bil med tre cylindrar.
Vad ville amerikanarna ha?
I brist på V8 så iallafall lite mer ljus och rymd i kupén – och hard top! Just den finessen tycks nästan ha kommit till av en slump. En rithand som vilat lite för hårt mot arket när dörrhandtaget skulle få sin exakta placering?
Det fascinerande utkastet från 1957, oklart av vem, har sina förtjänster. Ett nytt och bredare tak med inbyggd evakuering av kupéluften i bakkant och en rent profetiskt, barracudisk bakruta skulle nog gå att få in i budgeten. Man sparade ju in på pressverktygen för bakskärmarna! Och bakluckan var ju i stort sett den gamla vanliga.
Det här är en artikel från senaste numret av Saab Cars Magazine.
Uppdatering: Saab Cars Magazine 2.2020 är slut i vår webbshop. Den finns i välsorterade tidningsbutiker fram till den 9 februari. Här hittar du din butik
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.