Årets Klassiker 2019? Här är kandidat nummer åtta: Opel GT.
När Opel skulle göra en sportcoupé tillverkades karossen i franska Nantes för att sedan sättas samman i tyska Bochum. Den tyskfranska kopplingen fanns också i Henri Greders GM-backade racingteam. Han var fabriksföraren, teknikern, teamledaren och PR-geniet som trodde på Opel GT i både rally och racing.
Med sin stålkaross av monocoquetyp och fina viktfördelning var den en idealisk grundkonstruktion för asfalt. Henri Greders Opel GT var riktigt vassa men inte lika driftsäkra.
I Sverige tävlade aldrig Opel med GT-modellen men Jan Perdén har ett starkt Opelintresse. I den stora boken med Opels tävlingshistoria har han fastnat för det lilla kapitlet med de Greder-preparerade rallybilarna. Han har renoverat sin -69:a och gjort den till en Henri Greder-klon med trikolorens färger på karossidorna.
Med sin stålkaross av monocoquetyp och fina viktfördelning var den en idealisk grundkonstruktion för asfalt. Henri Greders Opel GT var riktigt vassa men inte lika driftsäkra.
I Sverige tävlade aldrig Opel med GT-modellen men Jan Perdén har ett starkt Opelintresse. I den stora boken med Opels tävlingshistoria har han fastnat för det lilla kapitlet med de Greder-preparerade rallybilarna. Han har renoverat sin -69:a och gjort den till en Henri Greder-klon med trikolorens färger på karossidorna.
Rösta på din favorit till Årets Klassiker! Alla som är med och röstar har chans att vinna fantastiska priser! Alla kandidater presenteras i kalendern som medföljer nr 1/2019 och där finns även alla detaljer om tävlingen. Tidningen börjar säljas i butik från den 28 december.
Senast 11 februari 2019 måste vi ha din röst! Endast en röst per person. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu och i Klassiker nr 3/2019.
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.