År 1964 började Oldsmobile med det diskreta 442-package för Cutlass/F-85 modellerna.
Senare kom 4-4-2 att bli en egen modellserie - som var allt annat än diskret.
Från den utvecklades 442-W30, W31 och SX, där det gavs bra prestanda men också till ett relativt högt pris.
Man behövde en bugdetmuskelbil, som Pontiacs T-37, eller Chevrolet Nova Rally. Men man ville också ha en blickfångare. Det skulle vara en bil som syntes väl och dra kunder till Oldsmobiles övriga sortiment.
Rallye 350 hette i optionlistan W-35 och den hade den minsta motorn i Olds muskelsortiment. En 350" men i lite piggare utförande med stora fyrportsförgasaren från Cutlass 442.
Fördelen med 350:n var att den var varvillig och gav den 310 hästkrafter vid det ganska höga 4200rpm.
Detta var enda motoralternativet till Rallye 350 - mot tillägg kunde man få 'Forced Air package'-luftrenaren med huvscoopen och då pressades den upp i 325 hästar. Forced air packade var ett vacuumstyrt spjäll som skyllfade in extra luft när man tramapde ner gaspedalen.
Rallye 350 kom enbart i Sebring Yellow. Ävrn stötfångarna och fälgarena var lackerade i det samma. Den fick dessutom en gul vinge på bakluckan också.
Rallye 350 gick att beställa både på Cutlass coupén och till den billigare F-85 coupén.
Den knallgula specialmodellen fanns bara under 1970 och då såldes det 3547 stycken.
2527 beställdes som Cutlass och resterande 1020 stycken baserade på F-85 coupén.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.