Nästa artikel
Oldsmobiles okända - Turnpike Cruiser
amerikanskt

Oldsmobiles okända - Turnpike Cruiser

Publicerad 20 december 2020
Turnpike Cruiser är mer känt som Mercurys top-of-the-line modell under femtiotalets senare hälft. Men hur många vet om att det fanns på sextiotalet en Oldsmobile Turnpike Cruiser?



 


Oldsmobiles mellanklassbil lanserades 1961 under det egendomliga namnet F-85, där det också fanns en lite lyxigare coupéversion vid namn F-85 Cutlass. Snart blev Cutlass ett eget modellnamn och redan 1964 fick den ett muskelpaket i sig.  Cutlass 4-4-2 - en av de märkligare modellbeteckningarna från tiden.
Det stod för 4-ports förgasare, 4-växlad manuell växellåda, 2 avgaspipor, logiskt.
Oldsmobile erbjöd fina prestanda utan att det syntes, det enda som avslöjade en 4-4-2 bil var ett diskret emblem, för den ännu diskretare gick det att får 4-4-2 option i den enklare basmodellen F-85.

1966 gick det att få fler utföranden än det ursprungliga 330" och 400" motorn på 310 resp 345 hästar, då kom W30 - ett tillvalspaket som blev ett begrepp. 
W30 kom att stanna kvar hos Oldsmobile fram till muskelbilsepokens bitter end 1972.
 
1967 års Cutlass 4-4-2 med vinyltak och W30 - småsnobbigt och diskret. Många Corvette och Camaroköpare bet i gräset vid rödljuset, få anade att den här vagnen var en av de snabbaste bilar som fanns. 
På kvartsmilen imponerade den på  journalisterna med sluttid på 13,80 sekunder!
 
W30 var ett hemligt vapen i hästkraftskriget.  Det annonserades inte ens utan bara fanns. Därför är dom tidiga W30 mycket ovanliga.
54 bilar försågs med det 1966, och 1967 drygt 500 stycken.
 
1967 gick 4-4-2 paketet och således W30 bara att få hos Cutlass Supreme-modellen, men så lanserades även  bastardmodellen - Turnpike Cruiser.

Detta var en märklig ekomomimodell av 4-4-2.  Samma motor på 400" men med bara en tvåportsförgasare och automatlåda som enda val.  Bakaxelutväxling på 2,41:1. Fullflödeskylare, heavy duty fjädring och extra krängningshämmare liksom på 4-4-2:an.
Det här var bilen för som som  ville bekväm och någorlunda ekonomisk långfärdsvagn. Men lite klös fanns det i den också, den nedbantade Turnpike Cruisern hade ändock 300 hästkrafter.
Turnpike Cruiser fanns bara under 1967 och gick bara att få till tvådörrarsmodellerna.

Så hoppar vi fram 1970 - muskelbilsepokens höjdpunkt.
Nu var W30 inget hysch-hysch längre, 4-4-2 var egen modellserie och skiljde sig från Cutlass med lite bigffigare attribut och W30 bilarna försågs med rejäla intag på huven.

En W32 variant fanns också att tillgå på 365 hästar, oldsmobile gillade sina W-beteckningar, huven i sig självt gick att beställa separat under rnamnet W25.
Nu dök bastardmodelen upp igen - nu under namnet SX. 
Den var dock allt annat än tam, SX var mer vad den  ursprungliga 4-4-2:an var -  en 'sleeper' en ulv i fårakäder.  

Man gömde 4-4-2 grejerna i en vanlig standard Cutlass. 

Inga stripes, inga scoops, kromad grill - det enda som kunde avslöja den var dubbla uttag för avgasrören bak.
SX gick att få med standardmotorn L32 med tvåportsförgasare, det paketet kallade man återigen för Turnpike Cruiser.
Men så fanns ju även 455" High Outputmotorn i W30 eller W32 utförande. 
 
Vitsen med en modell som SX handlade om försäkringar. Muskelbilar som 4-4-2 hade blivit dyra att försäkra, men SX gick under radarn där. Den var på pappret och i chassinummer bara en vanlig Cutlass.  

SX fanns bara åren 1970-1971. Den annonserades inte särskilt mycket, utan var mer en bil för bestämda kunder, dom ville ha muskler och lyx i samma paket.

Och inte så lite muskler heller, W30/SX  var en av de snabbaste produktionsbilar som byggdes då. På dessa två årsmodeller byggdes bara runt 8000 SX i coupe utförande och 1150 som cabrioleter.
Idag finns inte många kvar. Cutlass SX har varit i det närmaste okänd och under årens lopp har flertalet byggts om och/eller trimmats sönder av ren okunskap om modellens originalitet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.