Mano Forsman i Örnsköldsvik har en Opel Olympia 1957 som bruksbil.
Den är vår enda bruksbil, vinterdäck med dubb så klart. Vi kör den året runt i ur och skur. I snö och salt på E4:an när så behövs. Jag hittade den i Finland för fem år sedan och jag är tredje ägaren. Den köptes ny av en potatishandlare utanför Helsingfors.
Bilen hade gått 5 500 mil när vi köpte den och nu är det drygt 5 000 mil till på mätaren. Opeln är smidig i stadstrafik och utmärkt som långfärdsvagn. Hastigheter i 100-110 km/h är normalt vid långkörningar. Lastutrymmet är idealiskt, den rymmer allt man behöver. Sifferbeteckningarna på framskärmarna är viktangivelser som är brukbart på paket- och lastbilar i Finland.
Allt som behövs för att hålla den i trygg fortsatt rullning finns i garaget och i källaren tack vare körning året runt med en Opel Rekord -56 sedan 1973. Tilläggas bör att värmen i bilen är fullt tillräcklig i alla lägen!
I Klassiker nr 2/21 berättar 22 Klassikerläsare om hur de använder sin klassiska bil på vintern.
Allt som behövs för att hålla den i trygg fortsatt rullning finns i garaget och i källaren tack vare körning året runt med en Opel Rekord -56 sedan 1973. Tilläggas bör att värmen i bilen är fullt tillräcklig i alla lägen!
I Klassiker nr 2/21 berättar 22 Klassikerläsare om hur de använder sin klassiska bil på vintern.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.