Pirsch betyder något i stil med smygjakt, och 1982 lanserade Opel namnet på både Kadett och Rekord.
Vid första anblicken är det inte mycket som avslöjar en Kadett Pirsch.
Tittar man närmare så ser man den lite högre markfrigången och grövre däck - 175R14/88T. Fjädringen var också den lite kraftigare än standard.
Den är även lite kortare under kofångaren än standardmodellen.
Vidare fanns en hasplåt under motorn och diffspärr i bakaxeln.
Pirsch fanns bara som kombi, och hade en rätt enkel utrusting. Rejäl gummimatta i bagaget och lastnät ingick. Det fanns även en slags nivåreglering i den. Kadett Pirsch kom med 1,2 literns motorn och Rekorden med 2,0S eler 2,0E
Nu var det här ingen bil för tuffa tag eller terrängkörning, utan mer en bil för dom som ofta åkte på dåliga vägar. Som friluftsfolk, jägare - folk som kunde ha behov av en oöm bil.
En bil i galoscher.
Den såldes även i Sverige men här kallades den Opel Off Road. Här kostade den 46700:- vilket var en bit under priset för en vanlig Kadett GL.
Den diskreta Pirschen verkar inte blivit någon storsäljare och lika diskret verkar den försvunnit ur listorna någon gång 1984.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.