
Opel lyckades med ett smart trick med Ascona när den lanserades i början av sjuttiotalet – den klarade både av att vara mild svenssonbil för måttligt intresserade och bli tuffast i klassen hos bilfolket. De grundgoda köregenskaperna och fördelaktig ekonomi var nycklarna men Opel satsade också stort i rallysvängen, vilket gick hem bland de yngre köparna som gillade tuffa tag. Ibland var marknadsföringen rakt på sak och visade Ascona som nummer 1. Vissa gånger blev det knasigare – som när "Skogarnas Konung" (Anders Kulläng) och "Skogarnas Drottning" (Sylvia Österberg) gjorde reklam för originalservice och dito reservdelar 1972.

Rally på slingriga vägar, om det så är på asfalt, grus eller den halkigaste av kung Bores snö kräver full kontroll; i styrning, i dansen på pedalerna – och förstås i växlingarna. Så svenska Opelteamet anmälde två bilar till Monte Carlo 1973 – med trestegs automatlådor.... Tolfte och trettonde plats är vanligtvis inte så mycket att hurra för men i det här fallet gjorde Opel det ändå, på bästa annonsplats i tysk press. Att Anders Kulläng och Lille-Bror Nasenius växlade lådorna manuellt med bortfilade spärrar, berättade man inte i annonstexten, men växellådorna tålde ju i alla fall vettlöst med stryk. Och första intrycket av Asconan i annonsen är ju den rätta: full attack! Nog fick man en och annan bil såld på det greppet.

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.