En rad rara Volkswagencabrioleter på rad i Wuppertal 1949.
En tidig pressbild med leveransklara Volkswagen 14A från Hebmüller.
Det här var en sändning som var avsedd att skickas till Schweiz, och totalt kom man bara att göra 696 stycken av dessa tvåsitsiga VW-cabrioleter.
Produktionen började i juni 1949 och en Hebmüller cabriolet kostade 7500 D-mark
Men bara efter en månad så brann fabriken. Man kunde dock återuppta produktionen strax efteråt, men man kom aldrig riktigt tillbaka igen.
Av de planerade 2000 bilarna gjorde man bara 696 stycken fram till 1952 - de sista lär ha gjorts hos Karmann.
Hebmüller sattes i konkurs maj 1952.
Hur många av dom finns kvar idag då?
Exakt antal är okänt, men uppskattas till c:a 100 bilar.
För en del år sedan samlade entusiaster ihop ett gäng och återskapade originalfotot vid Hebmüllers gamla fabriksanläggning i Wuppertal.
Det här var en sändning som var avsedd att skickas till Schweiz, och totalt kom man bara att göra 696 stycken av dessa tvåsitsiga VW-cabrioleter.
Produktionen började i juni 1949 och en Hebmüller cabriolet kostade 7500 D-mark
Men bara efter en månad så brann fabriken. Man kunde dock återuppta produktionen strax efteråt, men man kom aldrig riktigt tillbaka igen.
Av de planerade 2000 bilarna gjorde man bara 696 stycken fram till 1952 - de sista lär ha gjorts hos Karmann.
Hebmüller sattes i konkurs maj 1952.
Hur många av dom finns kvar idag då?
Exakt antal är okänt, men uppskattas till c:a 100 bilar.
För en del år sedan samlade entusiaster ihop ett gäng och återskapade originalfotot vid Hebmüllers gamla fabriksanläggning i Wuppertal.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.