![](/public/styles/hidpi_370w/public/2025-02/audi-100-1979-wallpaper.jpg?itok=xnTuobLn)
Audi 100 – kallades även Audi 5000 i USA.
Den tyska biltillverkaren Audi förknippas av många med lyx och hög kvalitet. I början av 1980-talet höll märket på att etablera sig som ett riktigt lyxalternativ i USA.
Men en skandal var nära att ödelägga Audis satsning i landet – och det skulle ta många år att reparera skadan.
Så vad var det egentligen som hände?
Historien började när flera personer upplevde att deras Audi 5000 (även kallad Audi 100 i Europa) accelererade av sig själv – trots att de inte tryckte på gaspedalen.
Under 1980-talet började det anrika granskande tv-programmet 60 Minutes undersöka påståendena. De intervjuade flera av de ägare som hade stämt Audi och publicerade 1986 ett reportage där de visade en Audi 5000 som, utan förare, började köra av sig själv.
Vid den här tiden genomförde Audi flera återkallelser för årsmodellerna 1982–1987, efter att rapporter om problemet hade börjat dyka upp. Enligt den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA fanns det kopplingar till över 700 olyckor och sex dödsfall.
För att åtgärda problemet gjorde Audi vissa tekniska justeringar. De ökade bland annat avståndet mellan broms- och gaspedalen på modeller med automatisk växellåda. På senare modeller lade de även till en funktion som krävde att föraren tryckte på bromsen för att kunna växla ur parkeringsläget – trots att det inte var något krav från amerikanska myndigheter.
Den tyska biltillverkaren undersökte själva påståendena om den självgasande bilen. Enligt Audi kunde de förare som intervjuades i 60 Minutes helt enkelt inte skilja på gas- och bromspedalen, eftersom de satt väldigt nära varandra.
Som en reaktion på anklagelserna lanserade Audi en annonskampanj med quizfrågor om bilar – med budskapet att den som klarade testet var smart nog att köra en Audi.
Under samma tidsperiod undersökte NHTSA 50 bilmodeller från 20 olika biltillverkare. Utredningen slog fast att det var förarens eget misstag som låg bakom den plötsliga acceleration som rapporterats – de hade av misstag tryckt på gaspedalen i stället för bromsen.
Senare framkom att 60 Minutes hade ljugit om den självgasande bilen. Medarbetarna hade modifierat den och använt en luftkompressor för att få det att se ut som om den körde av sig själv.
Men vid det laget var skadan redan skedd – och Audis rykte rejält skamfilat. Audi bytte dessutom namn på 5000 till Audi 100 och 200.
1985 sålde Audi över 75 000 bilar i USA. Sex år senare hade försäljningen rasat till 12 000 – en minskning med 63 000 bilar. Först år 2000, 21 år senare, var Audi tillbaka på samma försäljningsnivåer.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.