Förutsättningarna för att bygga en lyxbil kunde egentligen inte vara bättre. Man höll ju till i vad som var före detta Horchfabriken som nu hade hamnat på denna sidan järnridån.
Tågordningen var lite annorlunda och mer komplicerad i den nya tiden i öst. VEB Kraftfahrzeugwerk Horch var underställd IFA som styrde alla fordonstillverkare och dom i sin tur var helt utlämnade åt Comecon - den ekonomiska koalition som reglerade all handel i öststaterna och dom var direkt styrda av Högsta Sovjet.
År 1954 fanns både maskiner, personal och kunnande kvar från gamla Horchtiden, detta utnyttjade man för att konstruera Sachsenring P240 som från början faktiskt var tänkt att kallas Horch P240.
Att tänka och bygga så mycket nytt var det dock inte tal om, tillgång till teknik och material var begränsad så man började med att använda gammal skåpmat. Ett chassi med 280 cm hjulbas togs fram, i den det satte man Horchs gamla 2,4 liters sexa från trettiotalet - effekten var drygt 80 hästar. Styrning ärvdes också från Horch men hjulupphängningen fick moderna teleskopdämpare.
med 475 centimeters längd var det här en relativt stor bil på den tiden, vikten landade på 1525 kilo.
Ett litet antal P240 kombi gjordes främst för den Östtyska statstelevisionen.
Den första serien Sachsenring P240 hade en grill med ståendekromribbor som för tankarna lite till Simca Ariane. De första bilarna rullade ut 1955 med officiell start som årsmodell 1956 - nu hade grillen fått lite enklare liggande ribbor.
På utrustningsidan fick den säten med ställbara ryggstöd, värme och ventilation separat för fram och baksäte, läslampor och avbländbar backspegel. Toppfarten var 140km/h
Men nu uppmärksammades ett problem. 1956 kom Tatra med sin nya typ 603 . Efter ett tag upptäckte Comecon att Tatra byggde mer än de 300 bilar per år dom hade tillstånd till. Skulle marknaden i Östblocket räcka till för två sådana här vräkiga bilar?
Marknad kanske är fel uttryck, det fanns ju ett begränsat antal politiska delegater som var målgruppen.
Comecon lastade över ansvaret på Tatra och VEB att göra upp.
1958 inleddes både förhandlingar och tester om vem som skulle bli ensam herre på täppan bakom järnridån. Det utföll sig till Tatras fördel - deras 603 var så mycket modernare och bättre på de flesta punkter.
Så Sachsenring P240 fick stryka på foten, produktionen upphörde 1959 och då hade man byggt 1382 stycken av den Östtyska lyxbilen.
Men den fick en liten upprättelse långt senare. 1969 firade DDR att man fyllde 20 år och för det tillfället byggdes fem specialbilar för att användas i parader.
Mest troligen tog man fem gamla P240 och bytte ut karossen på och kallade dom Sachsenring Repräsentant.
Fem år senare - 1974 - dammades dom av igen och användes för 25-årsfirandet av den Östtyska staten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.