Nästa artikel
Ovanlig Bantam till Sverige!
Import

Ovanlig Bantam till Sverige!

Publicerad 19 mars 2012 (uppdaterad 19 mars 2012)
En mycket ovanlig, och ovanligt liten amerikanare har hittat hit.

Bantam hette från början American Austin och var just baserad på Austin Seven, 1931 började man bygga dessa i Butler, Pennsylvania och första året sålde man hela 8000 bilar, en siffra man aldrig mer skulle kom upp i under American Austins tioåriga historia.

Redan 1934 gjorde man konkurs och där skulle historien kunnat vara slut om inte Roy Evans, en återförsäljare av bilarna köpte upp konkursboet Det skulle dock dröja fram till 1937 innan tillverkningen återupptogs, och nu hette den istället Bantam. Austins 800c sidventilsmotor modifierades och karossen moderniserades, och det gjorde med hjälp av Alex de Sakhnoffsky, en designer som inte var känd för att vara särskilt återhållsam, milt sagt...

Därför kom lilla Bantam att se ut som en Duesenberg som krympt i tvätten, det sägs även att just Bantam var Walt Disneys förebild till Kalle Ankas bil... Säga vad man vill om den överdrivna lilla Bantam men det är en rolig motpol, en slags anti-bil, inan begreppet hade uppfunnits. Man hade ett brett utbud med karosser med två och fyrsitsiga cabrioleter, en coupé, pickup, stationsvagn och den lyxiga lilla skåpbilen Boulevard.  Men Bantam blev aldrig någon större framgång, tillverkningen lades ned igen 1941 efter c:a 6000 bilar. 

Men Bantam kom ändå göra ett odödligt intryck inte bara i bilhistorien utan även i världshistorien. Vid denna tid behövde armén snabbt få fram ett lätt smidigt allround-fordon och lade ut en specifiaktion på entreprenad bland intresserade tillverkare. Några nappade på detta anbud som kunde innebära ett lönsamt försvarskontrakt, främsta konkurrent i kampen var Willys och Ford, men det blev otroligt nog lilla Bantam i Pennsylvania som tog hem det, med sin "Blitz buggy" som hade färdigställts på bara 7 veckor. Nu var det dock som så att Bantam inte hade kapaciteten att tillverka de mängder som skulle beställas, så istället fick Willys ta över konstruktionen. Bantam var på fallrepet, i december 1941 lade man ner tillverkningen, blitz buggyn även kallad BRC-40 hade tillverkats i en liten upplaga hos Bantam, men nu fick konkurrenterna Ford och Willys dela på kakan och ta hand om den storskaliga tillverkningen det fordon som än idag kort och gott kallas Jeep. Bantam å sin sida bidrog i fortsättningen med att tillverka släpkärrorna för Jeeparna. 

I Sverige finns redan en handfull Bantams, en går att beskåda på Smålands bil & Leksaksmuseum i Rydaholm, det är en roadster av 1938 års modell som står där, förutom den känner jag till en roadster till samt en coupé, kan denna pickup från 1938 vara nummer fyra eller gömmer det sig fler små Bantams därute?

förvånansvärt påkostat med egna instrument i den lilla Bantam.

Bantam Speedster från 1941

Den smått bisarra Bantam Boulevard delivery, 1940

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.